Veckans köp


Det har varit en del stök på börsen det senaste och inte minst denna vecka. Jag fortsätter med min strategi att köpa regelbundet och har köpt både aktier och guld. Jag har fortsatt köpa Pacific Precious varje dag och även utökad 4 av mina innehav som jag tycker är bra för ett långsiktigt innehav. Det har blivit lite mer skog, telekom och olja. Skogssektorn i stort ganska bra värderad nu skulle jag säga och jag vill gärna utöka min exponering genom att ta in Stora  Enso i portföljen när lönen kommer.

Mitt första köp i veckan var Telia. Den kröp ned på runt 39,90 kr och där slog jag till och köpte 14 st för totalt 560 kr.


Tethys var mitt andra köp och här slog jag till på 70,50 kr för totalt 565 kr. Tycker Tethys är en riktigt pengamaskin, bra kassaflöde, stor kassa, delar ut 10 % i år. Tethys borde vara värderat runt 30 % mer än de är idag, minst. Nästa kvartal kommer vara grymt nu när oljepriset har varit så högt. Nästa vecka kommer utdelningen på 1 kr / aktie samt så kommer det även slås igenom datum för kapitalöverföringen (bonusutdelning) på 6 kr / aktie i veckan som kommer.

SCA köpte jag i slutet på veckan och lyckades här få ett gäng på kursen 76,30 för totalt 535 kr. Ett riktigt fint skogsbolag som jag tror på sikt kommer att bli en bra affär.

Holmen fick jag 3 st på 189,9 kr om totalt 568 kr, det känns aldrig fel att köpa holmen när det kommer svackor som dessa.

Det är halvvägs in i maj och denna veckan slog jag SIXPRX med +0,34% och hittills under månaden ligger jag +1,96% mot index och håller mig runt nollan. Helgen efter den 31e maj kommer jag publicera min månadsrapport och kommer då med det slutgiltiga resultatet för månaden i stort.

Nästa vecka kommer lönen och då är kassakistan fylld igen för nya köp. Jag har ingen direkt plan för vad jag ska köpa förutom Stora Enso men det är något jag får kika på under veckan. Pengarna är i princip slut i portföljen nu så efter lön blir det dags att fortsätta igen.

Har ni gjort några fina aktieköp under veckan?

Mvh Thoke

Kommentarer