Månadens köp i november



Det har varit en en riktig surbörs den senaste tiden, men mitt månadssparande fortsätter som vanligt och jag har till och med använt lite av krigskassan och ca 5500kr från superlånet till 0%. Månadens köp har varit spridda och köp har gjorts i Klövern, Hemfosa, Swedbank, Castellum, Kindred, Kinnevik och Svolder. Har även gjort mina vanliga fondköp enligt fondportföljen och försöker att köpa ungefär 50% aktier och 50% fonder för mitt månadssparande. På sikt kommer jag antagligen att öka min andel aktier i förhållande till fonderna för att få fokusera ännu mer på utdelningar.

Månadens utdelningar har kommit från Wallenstam, Akelius Pref, Investor och Svolder och utdelningar har och kommer alltid att användas för att köpa nya aktier, ränta på ränta och tiden som jag har med min sparhorisont på 30-40 år är min vän. Portföljen har presterat dåligt i år men har den senaste månaden gått upp hela 0,21%.

Jag inser att jag borde vikta upp vissa innehav i portföljen, men jag kan ändå inte stå emot viljan att ta in fler bolag som jag tycker är intressanta i en utdelningsportfölj. Främst vill jag öka min exponering mot skog och därmed köpa in SCA och Holmen för lönen i december. Högst förmodligen kommer jag ta in dessa två bolag samt vikta upp några av bolagen som har hamnat på efterkälken.

Sparkvot denna månaden låg på drygt 56% varav drygt 16% av lönen gick in på börsen i aktier och fonder, resten sparades i likvider på mitt sparkonto. Jag har denna månaden nått upp till mitt delmål på att komma över 100 000kr i portföljvärde från mitt månadssparande och är i rådande stund uppe i ca 110 000kr, nästa delmål är 200 000kr. Många bäckar små bildar en stor å och en vacker dag kommer jag förhoppningsvis nå den eftertraktade miljonen.


Kommentarer