Eco-driving vs normal körning


Jag har nu som utlovat utvärderat min besparing vid eco-driving! Först testade jag att kolla min bränsleförbrukning innan jag har gjort något åt min körstil, i bilens dator stod det då 0,86 l/mil i bränsleförbrukning. Därefter nollställde jag bränsleförbrukningen och ändrade min körstil, kör långsammare (max 2000 varv), kör lugnare och rullar mer.

Jag kör mycket motorväg och innan jag ändrade min körstil brukade jag alltid ligga i 115 km/h, då körde jag om de som låg i 90-110 km/h utan problem och utan att riskera böter men körde även mer aggressivt överlag. Efter min ändring av körstil kör jag i max 95 km/h då detta var gränsen för 2000 varv per minut på min bil. Optimal förbrukning för en modern bil är mellan 1500-2000 varv (generellt). Det visar sig också att när man kör i 95 km/h så slipper du ligga bakom lastbilar (vilket dock kan vara besparande i sig med tanke på att luftmotståndet skulle minska, utsikten är dock desto tråkigare).

Förutsättningarna är följande:
Bensindriven bil med automat och med drygt 140hk från 2008, mestadels motorvägskörning och båda situationerna är gjorda med vinterdäck. Förbrukningen mäts i bilens dator, priset för bränsle är ett snittpris och antalet liter bränsle är från pumpen. Antalet körda mil har räknats fram m.h.a. snittförbrukningen och antal köpta liter bränsle.

Ursprunglig bränsleförbrukning: 0,86 l/mil (vinterdäck)
Eco-driving bränsleförbrukning: 0,73 l/mil (vinterdäck)
Besparing: 0,13 l/mil (-15,1%)

Körda mil 1 månad: ~150,96 mil
Antal liter bensin 1 månad: ~110,2 liter
Pris per liter: ~13,91 kr / liter
Total bränslekostnad: 1531,77 kr

Vid ursprunglig körning  hade kostnaden varit:
150,96 mil * 0,86 l/mil * 13,91 kr / liter = 1805,86 kr

Besparing kr / mil = 13,91 kr / liter * 0,13 l / mil = 1,81 kr / mil 
Total besparing i kr = 1805,85 - 1531,77 = 274,08 kr

Total besparing i liter bränsle = 129,73 - 110,2 = 19,53 liter
Besparing av koldioxid / mil: 2,3 kg / l * 0,13 l / mil = 0,3 kg / mil
Total besparing av koldioxid 1 månad: 2,3 kg / l * 19,53 liter = 44,92 kg

Eftersom jag i princip uteslutande kör på motorväg så har jag gjort ett förenklad antagande där jag minskat min hastighet från min normala hastighet på 115 km/h till 95 km/h (kör nästan alltid med farthållare).

Vid 115 km/h kommer du 1 mil på 5,22 minuter
Vid 95 km/h kommer du 1 mil på 6,32 minuter
Tidsskillnad per mil -1,1 minut / mil

Total förlorad tid = (körda mil) * (Tidsskillnad per mil) = 150,96 * -1,1 = 166,06 minuter = 2,78h

Genom att köra eco-driving sparar jag alltså ca 1,81 kr / mil samt 0,3 kg CO2 / mil, men jag förlorar 1,1 minut / mil av mitt liv varje mil jag kör som konsekvens.

Då är ju frågan såklart vilken timlön detta blir.

Total besparing i kr / Total förlorad tid i h = 274,08 kr / 2,78h = 98,59 kr / h (netto, dvs innan skatt)

Genom att köra ekonomiskt har jag alltså gjort en miljöinsats där jag sparar 0,3 kg koldioxid / mil och fått en nettolön på knappt 100kr / h körd tid. Jag kör ca 1700 mil / år i snitt och kommer därför med bränslepriset 13,91 kr / liter spara ca 3077kr och 510 kg koldioxid genom att köra ekonomiskt och "miljövänligt". Dock kommer jag förlora ca 31h och 10min av mitt liv varje år.

Om denna besparing är värt den förlorade tiden är värt att tänka på och är helt och hållet upp till dig, det bästa vore såklart om man kunde sälja bilen, då hade besparingen varit otroligt mycket större.







Kommentarer

  1. Jäklars vilken uträkning! Jag kör också med en automatare och har alltid haft eco-drive inkopplat. Har aldrig förstått vad det är som "händer "när den är på men allt som är eco ska ju va bra, sägs det ;)
    Jag bytte försäkringsbolag i januari till Paydrive https://sometimes-less-is-more.blogspot.com/2019/01/hur-jag-halverade-min.html Det roliga med denna försäkring - förutom priset - är att man får kontakt med bilens dator och kan följa det i en app i mobilen. Dessutom betalar du premie efter din körstil. Skulle kanske va något för dig? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt hoppas du gillade inlägget! Jo jag har kikat in konceptet och gillar det, ska läsa ditt inlägg imorgon när jag får tid över och se om det är något för mig. Låter ju helt suveränt! Alla sparade slantar är värda mycket 😎🍾.

      Kanske blir så att jag säljer bilen snart dock då jag kommer jobba närmare hemmet. Den som lever får se! 🤑

      Radera

Skicka en kommentar