Aktieköp - Tethys Oil



Tethys oil är ett svensk energiföretag som fokuserar på exploatering och produktion av olja i regionen Oman. De producerar runt 12 000 fat olja per dag. De har en uttalad policy att verka för aktieägarvärde samt att producera olja på ett ekonomiskt, socialt och hållbart ansvarsfullt sätt.

Bolaget är relativt under radarn och har inte värderats upp särskilt mycket trots en högre pris på brent olja. Tethys har låg skuldsättning, god soliditet, stabilt kassaflöde och vinstmarginal. Det har en hög direktavkastning och en låg utdelningsandel vilket innebär att den fortsatt har god potential att ge framtida utdelningshöjningar, sen att den är lågt värderad är också ett stort plus för Tethys.

Tethys har gjort en prognos på att produktionen för 2019 skall hamna mellan 12-13 000 fat i jämförelse med fjolårets 11,767 samtidigt som oljepriset har stigit. Dessutom har Tethys fler block som har potential att utöka oljereserverna ytterligare, utvärdering av reserverna i områdena Ulfa, Samha och Erfan kommer att fortsätta nu under 2019 vilket kommer innebära en upprevidering av oljereserverna och därmed värderingen av aktien. Tethys kommer även under 2019 investera ytterligare 50-55 miljoner dollar på block 3&4 som är i produktion just nu.


- Stabil bruttomarginal på ca 71%
- Rörelsemarginal  runt 39%
- Vinstmarginal på knappt 40%
- Stabil fast långsamt stigande ordinarie utdelningstrend, 2014-2016 1 kr och 2017-2018 2 kr.
- Utdelning 2019 för verksamhetsår 2018 är 2 kr delat på 2 tillfällen samt 6 kr i förslagen kapitalöverföring till aktieägarna som förväntas slås igenom i maj.
- Utdelningsandel på runt 50,3% ger stor möjlighet till fortsatta investeringar i deras oljeblock, höjd ordinarie utdelning samt bonusutdelningar
- Direktavkastning på runt 10 % (vid gav runt 78,44 kr)
- Soliditet 91,8%
- Kassa 25,1%
- P/E 5,0 (i jämförelse med branschsnitt på runt 11)
- P/S 2,0

Skärmdump tagen från den superba tjänsten Börsdata

Efter att ha läst igenom årsredovisningen för 2018 och kikat på värderingen så har jag valt att investera en post i Tethys Oil till att börja med på 28 aktier med ett gav på 78,44 kr som en mer aggressiv investering i min utdelningsportfölj. Bolagets lönsamhet i kombination med låg värdering, höga utdelning och stora möjlighet för framtida utdelningshöjningar och kurstillväxt lockar mig som utdelningsinvesterare. Behovet av olja kommer att kvarstå även om vi kör elbilar och elcyklar och framtidsutsikterna är fortsatt goda för bolaget. Risken är främst regionen Oman som gränsar till kriget i Jemen samt ett sänkt oljepris samt att Oman skulle strypa produktionen av olja om utbudet skulle komma att bli för stort för OPEC. 




Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital

Kommentarer

  1. Tethys är ett av mina större innehav. Jag kan tänka mig att köpa mer när det kommer en dipp i priset. Jag gissar att den kan gå ned direkt efter stämman när de gör sin extraordinära kapitalöverföring. Sen tror jag att börsen generellt går ned över sommaren och säkert drar med sig Tethys.
    Jag ser fram emot fina dippköp under året :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hans!

      Som du säger så kommer dippar ibland vilket är positivt för oss som jagar utdelningar i ett bolag som Tethys som har möjlighet att fortsätta ge utdelningar framöver. Jag har tagit en positition så att det väger runt 3% av mina aktieinnehav (ca 1,8% av totala värdet på utdelningsmaskinen). Om börsen går ned utan att fundamenta har ändrats i bolaget så blir det ju fler aktier / kronor och jag kommer liksom du att köpa på mig mer Tethys i ett sådant läge.

      Tack för din kommentar och lycka till med investeringarna!

      MVH Thoke :-)

      Radera
    2. Har du några flera oljebolag?
      Jag har en liten post i Equinor också men jag räknar med att löpande över åren köpa aktier i oljebolag i större dippar och sen sälja vid uppgång. Det verkar vara en görbar strategi då oljepriset flukturerar över tid :)

      Mina favoritbolag i sektorn är Lundin Petrolium, Aker BP och Tethys Oil.

      Lycka till du också!

      Radera
    3. Lundin Petroluem har jag en skvätt i utdelningsportföljen också. Equinor har jag dålig koll på faktiskt men har sneglat på International Petroleum som ser ut att vara på rätt håll.

      I min chansportfölj som jag inte redovisar här på bloggen har jag en post i det Lundinägda bolaget Shamaran Petroleum som jag tror kommer få upp sin värdering rejält inom 1-2 år nu när de har börjat producera olja och fortsätter expandera på sitt fält i kurdistan, ett bolag som flyger under radarn än så länge därav den tråkiga kursutvecklingen som inte hänger med fundamenta. SNM handlas runt samma nivåer som vid senaste emissionen då de inte ens producerade någon olja.

      Radera

Skicka en kommentar