Thokes bästa spartips



Många har säkert funderingar på hur vi som sparar runt halva lönen klarar av detta, du kanske står där varje månad med en tom plånbok och inget att spara, att köpa aktier eller fonder är totalt orealistiskt för dig. I kontrast till detta ser du oss som sparar 10-15 000 kr varje månad och funderar på vad de gör som inte du gör trots att de har likvärda löner. Jag tänkte på grund av denna anledning därför redogöra för er några av mina bästa spartips! Vissa av dem har jag till och med räknat lite på så att du kan se vilken avkastning det kan bli på sikt.

Efter att ha tagit del av dessa tips så ska du inte glömma att sätta av pengarna till din portfölj direkt du får lönen om du har svårt att hålla i pengarna, på detta sätt hinner du inte göra slut på dem innan nästa lön kommer.

Boende


-Flytta till ett mindre boende, skaffa sambo eller rumskamrat. Genom att bo på en mindre yta kommer du spara både på inköpspris, lägre hyra, el- och värmekostnader. Ett alternativ om du är händig är dessutom att köpa en äldre lägenhet på ett attraktivt läge och renovera upp, då kommer du höja värdet på lägenheten avsevärt.

- Hyr ut din bostad eller en del av bostaden! Genom att få in ett stadigt kassaflöde varje månad så kommer det göra ett under för din privatekonomi, det är ett otroligt bra tips för att skapa en extrainkomst. Detta är något jag hade velat kunna göra om jag hade plats och möjlighet till det.

- Äg ditt eget boende, räknar man på det så brukar det bli billigare per kvadratmeter än att hyra och med högre standard. Tänk dock på att köpa ett boende med attraktivt läge då det är det som värderas högst med tiden. Den urbana trenden är något att följa t.ex. Många förorter till städer och göteborg har även de fått befolkningstillväxt, hur ser det ut hos dig? Var och vart vill folk bo i framtiden? Med tiden så har du potential att få en viss avkastning på ditt boende men beakta att det även kan komma perioder då marknaden går ned.

- Vid köp av lägenhet, se till att ha en rejäl kontantinsats och amortera gärna ned lånet till 50 %. Du har då möjlighet att förhandla ned räntan hos banken avsevärt, kommer betala mindre ränteutgifter och därmed få ett större kassaflöde till din portfölj som du vill skall växa. Räntan är inte särskilt hög idag så du borde klara av att extraamortera en del och låta en del fortsätta gå till portföljen.

- Om du värmer upp din bostad med el, fundera på att investera i någon alternativ energikälla! Gör en kalkyl på vilket som passar dig bäst, dels ekonomiskt men även tidsmässigt, det kan vara luftvärmepump, värmeväxlare, solceller, bergvärme, ved, you name it!

Bil


- Har du inget behov av bil? Sälj! Försäkringar, skatt, trängselskatt, reparationer och däckbyten till förbannelsen kommer äta av ditt sparkapital varje  år. En bil är en stor kostnad för många och klarar man sig bra utan den så är det lika bra att skeppa iväg den. Behöver du bilen så ska du se till att köra så lite som möjligt. Det är bättre att gå, ta buss eller cykel och trafik/halvförsäkra om du har en äldre bil och vill ta den risken.

- Byt till en bil med lägre standard! Många Svenssons idag kör runt i lyxvrål till bilar betalda med billån med en hög ränta, det är inte ekonomiskt försvarbart! Har man inte råd att köpa en ny dyr bil med hokuspokus utrustning så är ett tips om du att sälja av din nya Volvo och istället köpa en äldre bil. Mellanskillnaden sätter du in i portföljen, det kan dock komma lite reparationer på en gammal bil så för det så kan det vara bra att...

- Reparera din bil själv! Ett tips som jag inte sett så många komma med. Självklart krävs det kunskap, men all kunskap finns på nätet idag, youtube och forum är din handbok det är bara googla! Jag har gjort så här själv och bytt ganska många delar själv på bilen, stötdämpare, spiralfjäder, bromsok, bromsskivor mm. Delarna köper jag från Tyskland till ca en 1/3 av priset här i Sverige. Sen är det väldigt roligt och lärorikt att göra saker själv, känslan när du klarar av en utmaning är fantastisk!


Mat


- Mat är något jag själv har svårt att spara in mer på än jag gör nu. Jag lagar nästan uteslutande matlådor, mycket rotfrukt i ugn blir det då det är både nyttigt, ganska billigt och jäkligt gott! En matlåda kan du lätt laga för 15-20 kr / portion om inte ännu billigare, utemat kostar runt 85 kr. En mellanskillnad som på ett år som kan göra en skillnad på runt 25 000 kr.

- Ha en nota med de varor du endast behöver, köp inget utöver notan! Köp så lite godis och dricka som möjligt, personligen unnar jag mig något gott en  dag i veckan, t.ex. lördag. Se även till att vara prismedveten, köp på bra pris men bli inte lurad av lockpriser som "köp 2 spara 1,5 kr" om du verkligen inte behöver 2 st av den varan. Handla först och främst i den butik som är billigast och närmast så att du slipper ta bilen att handla. När kaffe är billigt (t.ex. 20-25 kr per paket, dvs 10-15kr rabatt) så brukar jag bunkra upp ett gäng så jag har i några månader.

- Ät mer vegetariskt! Kött är väldigt mycket dyrare än vegetariskt. I t.ex. köttfärssås kan jag ibland dryga ut köttfärsen genom att köpa torkade bönor som jag lägger i blöt och ersätter en del av köttfärsen med, det blir lika gott, nyttigare, billigare och bättre för miljön. Sen så äter jag en del kött själv men den som har motivation skulle kunna spara mer på att äta uteslutande vegetariskt.

- Köp aldrig snabbmat, lunch, frukost, macka och dricka på macken etc. Nocco och energidricka är absolut köpförbud. En nocco innan gymmet för 25 kr per dag kostar nästan 800 kr i månaden eller drygt 9000 kr per år, kapitalförstöring utan dess like! 800 kr i månaden med 8 % avkastning ger på 40 år en portfölj med värdet runt 1,75 miljoner efter skatt i ett ISK konto.

- Gå mer sällan ut och ät, men sluta inte äta ute om du gillar det! Om du gillar god mat som jag, se till att inte vara snål, unna dig en riktigt god måltid med ett glas vin till, det förtjänar alla ibland! Man måste ha lite njutningar i livet annars lär man bli deprimerad. Allt handlar inte om att spara maximalt hela tiden, välbefinnande ligger högt upp på listan det också.

Tobak och alkohol


- Drick mindre alkohol! Den genomsnittlige svensken dricker 6,5 burkar öl i veckan, eller ca 338 burkar per år, om vi antar att en burk carlsberg kostar 15 kr så blir det 5070 kr per år eller 390 kr per månad. Köper du istället ölen på krogen och vi antar att den kostar 65 kr så blir det 21 970 kr per år eller 1690 kr per månad. Det jag gör är att jag i princip aldrig vardagsdricker, t.ex. har jag handlat på systemet för 0 kr totalt hittills i år. Istället när jag går på restaurang tar jag en lite finare öl eller ett glas vin eller två till maten och verkligen njuter. Bra för hälsan och bra för plånboken. 1690 kr med 8 % avkastning i snitt per år ger dig runt 3,5 miljoner om 40 år. 

- Om du röker och / eller snusar, sluta omedelbart! Ett paket cigaretter om dagen, eller ca 65 kr blir 23 741 kr varje år eller ca 1980 kr varje månad. Och du kan inte spara några pengar säger du? En dosa snus kostar ca 50 kr per dag och vissa både snusar och röker varje dag. Om du röker ett paket och snusar en dosa varje dag lägger du 115 kr per dag, 3500 kr per månad eller ca 42 000 kr per år! Sen så blir hälsoeffekten enorm när du slutar röka. 3500 kr per månad med avkastning på runt 8 % per år ger dig runt 7,2 miljoner om 40 år. Ränta på ränta effekten är magisk.


Shopping


- Köp kläder uteslutande på second hand, det är något jag inte gör personligen men som man kan göra för att spara kläder. Många lämnar in kläder som aldrig är använda och fynd går garanterat att göra om man aktivt kollar i dessa lokaler. Om du liksom jag köper böcker, köp även dessa på second hand! Jag har köpt böcker för 8 kr / st som kostar 3-400 kr i bokhandeln, där snackar vi sparad krona! Detta går att göra på de flesta produkterna egentligen. 

- Byt kläder med andra som har samma storlek, jag får ofta kläder från syskon och bekanta. Skänker bort det som jag inte vill ha och behåller det som är värt att behålla. 

- Köp inte kläder som du verkligen inte vill ha, personligen köper jag färre men dyrare plagg. T.ex. har jag ett par skor från Ecco som jag har haft i över 6 år nu. 1000 kr i inköpskostad på 6 år är drygt 165 kr per år, eller drygt 14 kr per månad, och då använder jag fortfarande skorna. Tror du att dina billiga skor för 300 kr blir billigare per år? Knappast enligt min erfarenhet. Dessutom vill jag se snygg ut när jag går ut på stan och köper det som ser bra ut även om det kostar lite mer. En smaksak som beror på vilka preferenser du har rent estetiskt. 

Försäkringar och övriga besparingar

- Varje år så smyghöjer bolagen dina försäkringar, se till att en gång per år förhandla fram pris på dina försäkringar där det är billigast. Vilken aktör som är billigast varierar år för år och beror mycket på var du bor, vilken bil du har etc. Personligen så brukar jag använda mig av t.ex. Compricer för att jämföra lån, och efter det förhandla via telefon när jag vet vilka som ligger bäst till prismässigt och avtalsmässigt. Jag gjorde detta på bilförsäkringen förra året och fick min försäkring 2000 kr billigare än året innan.

- Förhandla ned priset på ditt elavtal! Den rörliga kostnaden kan göra lite skillnad på din elkostnad, speciellt om du värmer upp ditt hus med el. Den fasta avgiften är nog svår att förhandla ned då det bara är en enda aktör som äger elnätet. Genom att använda länkarna till Compricer nedan kan du jämföra priset på olika försäkringar, el-abonnemang etc. Dessa bilden och länkarna är så kallade affiliatelänkar vilket innebär att jag får en liten andel av kakan om du använder dessa för att teckna en ny försäkring t.ex.



Jämför el-abonnemang hos Compricer (affiliatelänk)
Jämför bilförsäkringar hos Compricer (affiliatelänk)

- Använd dig av kreditkort med cashback. Cashback innebär att du får tillbaka en viss procentsats när du handlar. Tänk dock på att ha koll på när fakturan på krediten skall betalas och att du har pengar på kontot för detta. Kreditkort och andra typer av kort kan du jämföra på t.ex Kortio.  
Länk till jämförelsesiten Kortio (affiliatelänk).

- Sluta betala för dyra telefoner och abonnemang, säg upp det du inte använder nu! Sluta betala för alla skräpkanaler som du ändå inte ser på och gör något vettigare med din tid än att se på TV. Jag betalar hellre för en streamingtjänst än skräp tv med reklam, även om jag i dagsläget snålar på svärföräldrarnas streamingkonton :-). När jag bodde hemma förr så delade vi till och med internetabonnemanget med grannen. En aktör jag kan rekommendera och som en nära släkting använder är Hallon, de är ett dotterbolag till tre vilket innebär att de kör på samma nät fast till mycket bättre pris än de flesta aktörer. Länk till teleoperatören Hallon (affiliatelänk). Själv får jag mobil+abonnemang via arbetet och betalar ingenting för detta, #sparadkrona.

Genom att dra ned på dina kostnader så ökar du dina möjligheter till att spara större och större summor varje månad. Någon hundralapp här, någon tusenlapp där, tillslut kan du spara 50% av lönen. Jag sparar i dagsläget runt 15 000 kr per månad (jag har inga barn). 15 000 kr i månaden med 8 % avkastning blir på 10 år 2,5 miljoner, på 20 år 7 miljoner och på 40 år över 30 miljoner. Sen är det inte sagt att jag alltid kommer att kunna spara så mycket men några år till är rimligt för att få igång snöbollen ordentligt.

Jag räknar med att bli miljonär inom 2 år och därefter kunna titulera mig med den magiska titeln, miljonär innan 30. Efter det så är snöbollen verkligen igång och jag kommer att ha en möjlighet till en otroligt god ekonomisk situation i framtiden. Kanske kan jag åka jorden runt, byta jobb, bli egenföretagare som konsult, ta sabbatsår eller bli pensionär permanent en bra bit innan pensionsåldern om det vill sig väl.

Hoppas du har fått lite inspiration av inlägget och att det hjälper dig en bit på traven till att börja spara mera. De spartips jag nämnt ovan är förmodligen de som gör störst skillnad, speciellt boende- och bilkostnaderna, ett bra tips för att dyka djupare är att kolla in de andra bloggarna i blogglistan som även de har en hel del spartips som jag antagligen inte har tagit upp här.


Lycka till med besparingarna!






Kommentarer

  1. Svar
    1. Inga problem J.X, hoppas du hittade något av värde! :-)

      Sparad krona på dig!

      Mvh Thoke

      Radera
  2. En annan grej är att se över hur mycket mat man faktiskt slänger. Min kommun började nyligen redovisa matavfall i kg jämfört med föregående år. Det var sporrande att se sina förbättringar, att vi faktiskt lyckas bra med att köpa mer rimlig mängd mat och att återanvända rester istället för att kasta. Det finns stora pengar att spara på detta, vid sidan av bättre miljömedvetenhet.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otroligt viktigt tips som borde ligga under kategorin "Mat" ovan. Låter som ett suveränt koncept för att minska sin konsumtion. Detta med redovisning av sopor samt individuell mätning av vatten och el borde vara standard i alla hem, det sporrar också en till att kunna spara mer!

      Vi slänger otroligt lite mat hemma och jag har knappt ens reflekterat över att man kan spara genom att slänga mindre då jag växte upp med att man inte slänger mat. Börjar något bli gammalt brukar jag göra en gryta, idag blir det pasta med köttfärs från frysen, kycklingpålägg som gick ut igår, champinjoner och matlagningsgrädde m. diverse kryddor och dijonsenap till middag.

      Finns även en app, "karma" där man kan handla utgången mat till ett billigt pris i vissa butiker, har tänkt att börja testa den och se hur det fungerar.

      Tack för ditt inlägg investeraren, sparad krona på dig!

      Mvh Thoke

      Radera

Skicka en kommentar