Lön och sparkvot - maj 2019


Igår var det uppesittarkväll och då taggade jag verkligen till att lönen skulle komma in på kontot. Trots att lönen är blygsammare än på länge, mestadels pga jag har fått närmare jobbet och därmed inte får lika mycket i reseersättning så lyckas jag faktiskt spara en hel del denna månaden. Det var över lite mer än vanligt från förra månadens lön vilket innebär att denna månaden får ett litet tillskott.


Inkomster
Lön: 25 698 kr

Sparande
Utdelningsmaskinen: 15 000 kr
Utlandsutdelaren: 3 000 kr
Lysa: 800 kr
Avanzamaskinen: 200 kr
____________________
Summa: 19 000 kr

Jag räknar ut min sparkvot med följande formel i (19 / 25,698)*100 vilket innebär att jag har en sparkvot på hela 73,9 % denna månaden, WOW! Det kommer bli mycket svårt att slå nästa månad pga dubbla hyror, ränta och amortering på lägenheten som skall säljas. Snart är det dags för visning och efter försäljningen är klar så kommer jag redovisa vinst eller förlust. Mina totala tillgångar (stapeldiagrammet) kommer alltså att få ta konsekvensen av utfallet efter att resultatet av försäljningen är realiserat, tillsvidare räknar jag alltså med att köpet inte har hänt tills jag vet utfallet.

Sparandet i kronor tickar på uppåt, jag har haft ganska låga utgifter det senaste och trots att jag fick betala en extra månadshyra som jag hade missat från min förra hyresvärd så lyckas jag spara en hel del denna månaden, det känns riktigt grymt :D 
Vad har du för sparkvot och hur mycket har du sparat denna månaden?

Mvh Thoke

Kommentarer