Påväg till kronofogden? Nu går det utför!

Så jag blev nyligen kontaktad av min gamla hyresvärd som jag hyrde en liten etta av i nästan 4 år innan jag blev sambo. De hade upptäckt i sitt system att en räkning inte var betalad, en räkning som skulle ha betalat i december. I DECEMBER! Det är nu maj och vi vet alla att företag skall skicka en påminnelseavgift om man inte betalar vilket jag inte har fått. Hur mycket kommer detta att kosta i avgifter, vilken ränta stod på avtalet? Ångesten kröp fram omedelbart, har jag glömt en räkning? JAG? Skall Thoke förlora sin kreditvärdighet eller kanske komma till kronofogden? Aldrig! GAAAAAH!


Chocken för mig var enorm, i hela mitt liv så har jag alltid betalat mina räkningar i tid och oftast innan jag får min nästa lön bara för att det känns så jäkla skönt att bli av med dem. Jag kunde inte tro att det var sant! Jag letade fram alla kontoutdrag, gjorde ett excelark med alla fakturor och noterade ifall de var betalda eller ej och kom ganska snart fram till sanningen. Fakturan för december hade inte betalats, både fakturan för november och för januari var betald, hur i hela helvete har detta hänt, har helvetet frusit till is också eller?


Hursomhelst så var min gamla hyresvärd störtskön och tog det med en klackspark. De låter mig betala hyran som jag hade missat helt utan extra avgifter eller ränta som det ändå står på kontraktet att de har rätt till, schysst! Det lönar sig alltså att vara skötsam och att vara på god fot med andra människor, och det gäller även med företag. De som jobbar på företag är bara människor precis som du och jag, och vill du folk väl, så vill de dig väl tillbaka.

Det var dagens visdomsord från Thoke, se till att sköta dig och betala dina räkningar, ty den som är satt i skuld är aldrig fri som gubben Persson sade en gång.

Kommentarer

  1. Skönt att det löste sig utan avgift.

    Det kan dock vara värt att notera att hyra skall betalas utan anmodan så hyresvärden är inte ens tvungen att skicka en förstås avi eller faktura och inget bolag är tvungen att skicka påminnelser men det anses god sed.

    Bara för kännedom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du såklart rätt i! Det är ju dock som du säger ganska vedertaget att skicka en påminnelse, har aldrig hört någon som inte har fått det i alla fall ^^. Har aldrig någonsin missat en faktura men jag antar att man inte är mer än människa, förr eller senare tabbar man sig haha. Ó_ò

      Radera

Skicka en kommentar