Nytt fokus och ny investeringsstrategi


Ingen har nog missat hur börsen har gått den senaste månaden och jag måste säga att det är spännande tider att leva i. Trump sätter hårt mot hårt mot Kina och övriga världen med sitt handelskrig vilket får marknaderna att svika samtidigt som lite twittrande från vita huset kan få börsen att gå upp.

Hursomhelst så har portföljen presterat sämre än index sedan jag i februari allokerade om till en mer defensiv strategi från 100/0 (aktier/räntor) till 60/40. Jag låg fel med min allokering i knappt 3 månader då börsen  fortsatte att dra iväg. Den senaste månaden har dock strategin visat sig vara helt ok då jag är ikapp och förbi indexen OMX och SIX30RX. Jag är även nästan ikapp breda börsindex inkl utdelningar SIXPRX. Allt detta bara under maj månad när börsen har surat.

Jag har alltid tänkt och sagt att jag skall allokera om till 100 % aktier och aktiefonder när ett läge uppstår, det läget är nu. Som jag skrev igår sålde jag av alla mina innehav i fonden Pacific Precious och har nu även lagt en säljorder på alla mina räntefonder för att bli likvid i portföljen.

Tanken är att få in dessa pengar i aktie och aktiefonder istället och därefter endast köra aktier och aktiefonder i min utdelningsportfölj. Upp- och nedgångar kommer och går och med tanke på hur svårt det är att tajma marknaden känner jag att det är bättre att vara all in. Krigskassa kommer jag ha än mer av när lägenhetsförsäljningen är klar och jag avser att putta in dessa när börsen surar.

Framöver kommer jag att löpande investera 25 % í fonder och resterande 75 % i aktier, gärna som ger utdelning. Anledningen till att jag vill ha fonder är att fonder är grymt bra, både genom att de presterar bra och att de minskar risken genom att sprida pengarna över många olika bolag, branscher och delar av världen. Det finns nämligen branscher och nischer som jag tror proffsen kan mycket bättre än jag, som teknik t.ex. som jag vill ha en större exponering mot. Jag vill även ha en andel i fonder pga det underlättar i framtiden om jag skulle behöva plocka ut pengar till t.ex. ett bostadsköp utan att mitt kassaflöde i form av utdelningar minskar. Fonderna som jag initialt tänker köpa och som jag redan äger är följande:


Portföljen är uppe i knappt 200 000 kr och därför kommer 50 000 kr (25 %) läggas in i dessa fonder med denna fördelning. De 30 000 kronor som är över kommer jag främst att investera i investmentbolagen som jag har i min portfölj under månaden. I kolumnen längst till höger ser ni hur stor andel av portföljen som fonderna med denna fördelning kommer att utgöra av portföljen.

Basen utgörs av breda indexfonder, global och tillväxt. Jag har även valt en hel del teknik trots att det är höga värderingar i denna sektorn, teknik är framtiden och därför vill jag ha exponering i den, det är även en sektor jag har ganska dålig koll på själv och låter därför proffsen investera åt mig. Jag har även kryddat till det med en indexfond i småbolag, lite hälsovård och vatten och sophantering, sektorer som jag tror har en mycket ljus framtid till mötes.

Så med andra ord ska jag nu sluta att vela med att byta mellan aktier, guld och räntor i min långsiktiga portfölj och framöver bara köra aktier och aktiefonder. Jag har en stor andel likvider i förhållande till portfölj och långsiktigt kan det inte heller bli fel att investera i stabila och lönsamma bolag. Mitt nya fokus innebär även att jag behöver ta mindre beslut som kan påverka mitt resultat negativt, t.ex. när jag ska köpa och sälja för att allokera om portföljen. Nu kan jag slappna av och bara köra på precis som vanligt oavsett hur marknaden går. Köpen ska jag göra jag regelbundet oavsett om börsen går upp eller ned för att få ett bra genomsnitt.

Istället för att gråta när börsen går ned så skall jag fokusera på mitt kassaflöde som utdelningarna ger, så länge utdelningarna växer så kommer min strategi med tiden att löna sig oavsett om börsen skulle gå ned vid ett tillfälle. Jag känner att jag rent psykologiskt är redo för att hantera en större nedgång och att jag kommer att kunna utnyttja ett sånt tillfälle på ett bra sätt.

Hur ser eran långsiktiga investeringsstrategi ut?

Mvh Thoke

Kommentarer