Fri från låneslaveriet och presenterar bostadsportföljen


Nu är semestern över och jag är inne på min 3e jobbvecka. Det har varit fullt upp och bloggandet har väl inte varit på topp direkt, jag har helt enkelt tappat motivationen lite på att skriva blogginlägg. Hursomhelst, innan jag blev sambo hade jag skrivit upp mig på en nyproducerad bostadsrätt. Denna har jag efter mycket om och men nu fått sålt, pengarna är på kontot och jag är FRI från bostadslånet. Hur min sparkvot ser ut denna månaden kommer att uppdateras så fort lönen kommer in på kontot, det jag kan säga är att den kommer bli mäktig för första gången sedan maj, Make Thokes Sparkvot Great Again!

Det är faktiskt en speciell känsla att vara fri från miljonlån, det är något som lättar inom en, jag gillar verkligen inte lån nämligen även om det är ett nödvändigt ont. På rätt sätt kan såklart lån vara något positivt, givet att man investerar lånet i något som ger mer avkastning än räntan på lånet, vilket är något man alltid skall sträva efter. Att låna för konsumtion är ett big NO NO, jag tycker inte ens billån är motiverat, då får man sänka sin standard och köpa en billigare bil.

Så... Jag sitter nu på ca 450 000 i likvider samtidigt som Mr. Ingves sänker fiat-kronan ned i botten (det är egentligen inte Ingves fel, men politikerna kan ju alltid skylla på riksbanken). Vem vet vad som händer i framtiden, kanske vill jag och min sambo köpa hus, kanske går vi isär? Vem vet!

Därför har jag efter noga övervägande och med hjälp av vår käre twittervän SparGeneralen (länk till twitter och följrek) tagit fram en mycket defensiv portfölj för mina likvider som skall användas till framtida bostadsköp, renoveringar etc. Den är ganska lik Spargeneralens 1.2 multiassetportfölj fast lite enklare utformad. För de som inte känner till portföljen rekommenderar jag er att läsa Bear Force One Generalens eminenta inlägg om denna defensiva allvädersportfölj.

Rätt eller fel, men jag har en viss förkärlek till dessa pengar. Det är sparandet från allt slit sedan barnsben och sommarjobb, dessa var inte lika lätta att spara ihop som det är nu när jag har mycket bättre lön än jag hade då. För denna pengapåse går trygghet framför avkastning, och i dagens klimat så presterar faktiskt denna portfölj faktiskt riktigt bra till ändamålet, att köpa bostad och buffertspara i.

Portföljen är byggd på den kända Ray Dalio's "all weather portfolio" där tanken är att portföljen skall bevara värdet och ge avkastning i alla börsklimat. Generalens variant är en aning justerat med avseende på dagens ränteklimat och därför har andelen räntor (främst långa) minskats avsevärt då avkastningen på dessa kan förväntas bli låga framöver (om räntorna höjs). Istället har andelen guld/råvaror och andelen aktier höjts en aning.

Om man kikar på generalens allvädersportfölj på Shareville (eller Generalens blogginlägg ovan) så kan man se att denna portfölj presterar en riktigt fin riskjusterad avkastning, ca 9,5 % på 1 år jämfört med SIXPRX ca -0,77 % och dessutom så sjunker den knappt överhuvudtaget när börsen surar, den snarare går upp! Dvs den är mycket mindre volatil än breda börsindex, detta är ju facit på hur portföljen presterar och jag är mäkta imponerad. Rikatillsammans har en "riktig" allvädersportfölj som har gett nästan 16 % det senaste året, anledningen till att jag inte kör den varianten är att den är ytterst krånglig med alla utländska ETFer som skall balanseras om, dessutom tror jag att räntorna och obligationerna i den portföljen ökar risken med avseende på ränteklimatet.

Fördelningen på min variant av denna portfölj ser ut som följande.

Portföljen består alltså av 35 % aktiefonder av olika slag, 20 % korta räntor i valutorna sek, euro och dollar, 10 % "långa" räntor och realräntor (dessa får man ha koll på ifall räntan börjar stiga) 15 % ETFS Ex-energy, dvs en ETF som innehåller råvaror av olika slag men som har exkluderat råvaror som används till energi, t.ex. olja. 15 % läggs i guld och 5 % i silver.

Denna portfölj är på många sätt lik Generalens men är en nedbantad version för att det skall bli enklare för mig att balansera om och hålla reda på innehaven, åtminstone till att börja med får det bli så. Det enda kruxet är ETFerna som man måste handla för minst 4000 kr för att courtaget skall bli samma som för svenska aktier. Genom att spara spiltan räntefond och Handelsbanken Råvarufond månadsvis tills 4000 kr är uppnått så kan man sen gå över till etferna, lite krångligt, men det fungerar.

Denna portfölj kommer köpas på Nordnet då ETFerna inte finns på Avanza, portföljen kommer även gå att följa på min Shareville, sök där på Thoke för att hitta portföljen. Inledningsvis kommer jag göra köp á 30 000 per tillfälle i portföljen utportionerat över en tid om några månader tills likviderna är slut, därefter kommer jag spara undan en summa varje månad till denna portfölj som säkerhet, snart får jag en löneförhöjning och då kommer det passa ypperligt att börja spara till lite framtida buffert i denna portföljen framöver.

Vad tror du om allvädersportföljen och hur sparar du till bostadsköp/buffert?

Mvh Thoke

Kommentarer

  1. Hej Thoke. Gällande buffert har jag ingen nämnvärd sådan idag. Men istället har jag inte heller något bostadslån och det är skönt att slippa. Skulle jag spara till en större bostad skulle jag kunna tänka mig sälja nuvarande boende och stoppa in pengarna i det nya boendet Sedan ta ett mindre lån, alternativt sälja av en del av portföljen för att finansiera boendet. Övelag tycker jag man ska vara försiktig att ha pengarna på börsen om man tänkt köpa något boende inom ett par år. Det skulle ju vara tråkigt att behöva vänta med ett köp bara för att börsen är sur för stunden. Så jag skulle isåfall haft pengarna på ett sparkonto tills det blev dags för köp. Fortsatt lycka till med ditt sparande.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera

Skicka en kommentar