Lön och sparkvotsrekord i Augusti


Livet rullar på och återigen är min sparkvot på höga nivåer igen, PUH! Det är faktiskt ett rekord i sparkvot denna månaden, både i % och i kronor räknat! Frågan är bara hur man ska räkna i fall som dessa, jag har sålt en bostad och fått tillbaka en slant. Hursomhelst, jag har räknat denna extra intäkt som just detta, en intäkt, vilket betyder att sparkvoten inte blir över 100 % trots att jag kommer spara undan avsevärt mer än en vanlig lön. 

Intäkter
Lön: 28 942 kr
Bostadsförsäljning: 66 118 kr
---------------------------------------
Summa intäkter: 95 060 kr

Sparande
Avanzamaskinen: 200 kr
Lysa: 800 kr
Utdelningsmaskinen: 27 293 kr 
Utlandsutdelaren: 4000 kr
Buffert: 38 757 kr 
---------------------------------------
Summa sparande: 71 050 kr

Sparkvot: 74,7 % (Sparkvot i förhållande till ordinär lön: 245%)


Sparkvoten är den högsta jag noterat någonsin och den högsta sedan maj månad då jag nosade på 73,9 % i sparkvot. I snitt ligger jag nu på 48,3 % i sparkvot, stämmer detta verkligen eller har jag räknat fel? Hmm, när jag kikar i excelarket så verkar det stämma. Vi får se hur det går resten av året men jag tror att jag kommer klara över 50 % i sparkvot i år utan problem. Jag har nu även lagt till rörligt genomsnitt i sparkvot, dvs hur den ackumulerade sparkvoten ändrar sig månad för månad.

Tanken är nu att jag ska försöka buffertspara en liten summa (max 5000 kr) av mitt månadssparande varje månad till min defensiva portfölj, läs mer om bostadsportföljen. Detta dels för att sprida mina risker, dels för att spara till framtida hus, renoveringar mm. Jag kommer att skala in mina likvider i denna portfölj vilka uppgår just nu till ca 450 000 kr. Utdelningsportföljen lever sitt egna liv och kommer fortsatt få majoriteten av insättningarna. 



Vad hade ni för sparkvot denna månaden och hur mycket sparade ni i era portföljer?

Mvh Thoke

Kommentarer