Månadsrapport september 2019



Det har varit en riktigt stark börsmånad, tyvärr har väl inte min portfölj hängt med riktigt på uppsidan då jag inte har särskilt mycket storbank i min portfölj, inget alls faktiskt. Nu tror jag dock inte på att storbank kommer att vara i någon längre positiv trend då minusräntor och bankskatter mycket väl kan ställa till det lite kortsiktigt för bankerna, nej jag äger hellre nischbanker i så fall som dessutom har en strukturell tillväxt. Kommer värderingen ner ännu mer på storbank kan jag dock tänka mig att ta in dessa för att klippa kuponger i form av utdelningar för en lång tid framöver.

Lön och sparande i september:
Lön: 25 698 kr

Månadsparande Utdelningsmaskinen: 15 000 kr
Månadssparande till Utlandsutdelaren (KF): 0 kr
Månadssparande till Avanzamaskinen: 200 kr
Månadssparande till Lysa: 800 kr
------------------------------------------------
Summa sparande: 16 000 kr

Likvider kvar på ISK: 17 006 kr
Likvider kvar på KF: 501 kr

Sparkvot inkl målsparande september = 62,3 %

Inte mycket att orda om, sparkvoten denna månaden överstiger mitt mål om 50 % i sparande vilket jag även närmar mig i snitt, just nu ligger jag på 49,3 % i snittsparkvot.

Utgifter
Utgifterna under september har inte varit något direkt extraordinärt. Jag har bjudit frugan på restaurang 2 ggr, köpt gymkort för 4100 kr som jag får 2000 kr i återbäring för vid nästa lön, förmåner via arbetsgivaren är ju ett måste och friskvård är en av många förmåner som jag har tillgång till.


Månadens utdelningar
Liksom augusti är denna månaden ganska tunn på utdelningar, totalt har jag fått ihop 154,65 kr i utdelning under månaden vilket är 734 % mer än förra året.

Bolag som gett utdelning i september:
Castellum 76,25 kr
Johnson & Johnson 23,45 kr
K2A 25 kr
Pfizer 29,95 kr
___________________________
Totala utdelningar i september: 154,65 kr

Hittills i år har jag erhållit ca 3 514 kr i total utdelning vilket är en ökning med 287 % jämfört med totalt förra året.



Månadens köp och sälj:
Pga av att köpte dippen i augusti så har jag under september inte haft särskilt mycket att köpa för. jag sålde Öresund vars underliggande bolag inte presterar enligt min mening. Istället valde jag att köpa mer i det jag tror på är en bättre investering, Svolder, Bure, Kinnevik, Latour och Xact Högutdelande. Vi får se om Öresund kan vända skutan men i rådande stund känns det som rätt beslut, jag tog en förlust med någon hundralapp eller så.


Köp i övriga portföljer:
- Avanzafondmaskinen 100/0 200 kr
- Framtida barnmaskinen Lysa 90/10 200 kr
- Konsumtionsmaskinen Lysa 50/50 200 kr
- Resemaskinen Lysa 30/70 400 kr

Fördelning av innehav i utdelningsportföljen
Fördelningen mellan mina innehav är inte jätteannorlunda mot förra månaden. Jag har sålt av Öresund och istället viktat upp några bolag som t.ex. Latour, Kinnevik, Bure, Svolder och Xact Högutdelande. Alla mina innehav kan ni hitta på sidan "utdelningsportfölj" som uppdateras varje månad.


Utdelningar framöver
Utdelningarna för 2020 är aningen lägre denna månaden än förra pga jag sålt av Öresund och inte köpt så något med mitt nysparande. I oktober så kommer jag erhålla ca 495,50 kr i utdelning från Beijer Ref, Hemfosa, Klövern, Lundin Petroleum, Resurs, Telia och Klövern Pref.

Mina utdelningar och utdelningstillväxt hittar ni alltid på sidan utdelningstillväxt.


Så här ser utdelningsschemat ut i rådande stund. Som vanligt kan ni alltid hitta mitt schema för mina utdelningar på fliken "utdelningschema". En liten ändring jag har gjort är att jag inte längre har med extrautdelningar i detta utdelningsschema utan endast ordinära. Detta för att inte få för optimistiska prognoser för nästa års utdelningar. Vissa bolag gör enskilt goda år och delar då ut extra, det är inte givet att de kommer göra det nästa år utan kanske bara ger en ordinär utdelning.


Portföljutveckling
Denna biten är lite krånglig denna månaden. Avanza har bytt leverantör och SIXPRX kommer att bytas ut mot OMXSCAPGI. Därför använder jag mig nu av det motsvarande indexet OMXSCAPGI.

OMXSCAPGI har presterat 3,16 % i september jämfört med 1,28 % på utdelningsportföljen och 3,97 % i utlandsutdelaren. I år har OMXSCAPGI presterat 22,55 % jämfört med mina 21,38 %, dvs jag ligger efter 1,17 %-enheter.

Det är detta index jag främst kommer jämföra mig mot då det är hela stockholmsbörsen, ej värdeviktat och med utdelning vilket jag tycker är mest rättvist att jämföra min portfölj mot. Min huvudportfölj har underpresterat index ganska mycket denna månaden vilket jag såklart inte är helt nöjd med, på 2 månader så har jag dock slagit index, vi får se hur det går nästa månad!





Portföljvärde
Värdet på portföljen ökar stadigt och jag har denna månaden nått upp till delmålet 300 000 kr i portföljvärde! 

Min utdelningsportfölj uppe i 301 171 kr (jmf aug 281 063 kr). Ni kan alltid hitta nuvarande värde och innehav i portföljen på sidan utdelningsportfölj.




Hur ser eran börsmånad ut?
Mvh Thoke



Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 

Kommentarer

  1. Grattis till det uppnådda delmålet på portföljvärdet och grym sparkvot!! Väldigt väldigt fin månadsrapport!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de fina orden TDS! Det går i rasande fart nu! 🚀

      Radera

Skicka en kommentar