Månadsrapport november 2019



Tuuut tuuut, börsen går som tåget och det med extremt låg volatilitet, vi har nu gått igenom en suverän november månad och portföljen svajar runt ATH var och varannan dag. Snart kommer väl smällen? Hursomhelst så håller jag på att bygga upp lite kassa nu i november och december inför en rekyl nedåt som bör komma närsomhelst. Det är helt naturligt att börsen går två steg framåt och ett bakåt och det är väl inget man skall bry sig om ifall man är riktigt långsiktig som jag ändå är. Trots att jag vill bygga lite kassa så jag gjort lite köp ändå, det är svårt att inte göra det när det finns lägen man tycker ser bra ut. 

Lön och sparande i november:
Lön: 27 648 kr

Månadsparande Utdelningsmaskinen: 10 500 kr
Månadssparande till Utlandsutdelaren (KF): 4500 kr
Månadssparande till Avanzamaskinen: 200 kr
Månadssparande till Lysa: 800 kr
------------------------------------------------
Summa sparande: 16 000 kr

Likvider kvar på ISK: 30 602 kr
Likvider kvar på KF: 65 kr

Sparkvot inkl målsparande november = 57,9 %

Sparkvoten tuggar på och jag ligger nu i snitt på 50,1 % i sparkvot vilket är över mitt mål på 50 % sparkvot. Det kommer att bli tufft att klara av detta i  december tror jag så vi får se om jag lyckas, oavsett så har jag haft ett gediget sparande i år tycker jag.


Utgifter
Utgifterna för november ligger i överkant. Tankat bilen och lagat denna vilket kostade några tusenlappar, börjat köpa lite julklappar som kostar några slantar. December blir en tuff månad för sparkvoten men skam den som ger sig!


Månadens utdelningar
Jag vet inte om alla gör så, men jag räknar Kinneviks utdelning av Millicom som en extrautdelning då jag sålde denna då jag inte vill ha bolaget i min ISK utan i min KF. Likt en vanlig utdelning sjönk ju substansvärdet på Kinnevik med samma andel som Millicom var värd i bolaget, därför räknade jag detta som en extrautdelning. Detta innebär att november kommer att bli min bästa utdelningsmånad detta året! Alla utdelningar redovisas efter källskatt.

Bolag som gett utdelning i november:
AbbVie 52,53 kr
Diös 66,00 kr
Investor 200,00 kr
Kindred 250,29 kr
Kinnevik 160,00 kr
Kinnevik extrautdelning av milllicom 3072,00 kr
Svolder 217,15 kr
Tethys 52,00 kr
Akelius Pref 25,00 kr
___________________________
Totala utdelningar i november: 3236,97 kr (jmf nov 2018 267,70 kr)

Hittills i år (ackumulerad utdelning till och med november) har jag erhållit ca 7263 kr i total utdelning, vilket är en ökning med 701 % jämfört med totalt förra året.

Månadens köp och sälj:
Jag hade egentligen tänkt att avvakta köp och bygga upp lite kassa i portföljen men ibland suger det verkligen till. Jag har ökat en del i resurs när de kröp ned runt 55 k. Sålt av Hemfosa, DNB health care. Ökat liiite i Embracer, SEB, SHB och Swedbank samt köp Millicom i min KF. Jag försökte teckna mig på K-fastigheter men utan resultat, tyvärr för aktien steg kraftigt direkt efter den hamnade på börsen...


Köp i övriga portföljer:
- Avanzafondmaskinen 100/0 200 kr
- Framtida barnmaskinen Lysa 90/10 200 kr
- Konsumtionsmaskinen Lysa 50/50 200 kr
- Resemaskinen Lysa 0/100 400 kr

Fördelning av innehav i utdelningsportföljen
Fördelningen mellan mina innehav är inte jätteannorlunda mot förra månaden. Alla mina innehav kan ni hitta på sidan "utdelningsportfölj" som uppdateras varje månad.



Utdelningar framöver
Utdelningarna för 2020 ökar i stadig takt, nästa månad ser det ut som att jag hamnar runt 266,48 kr i utdelning, en ganska svag månad men jag vet ganska säkert på att jag hamnar runt 7529 kr i totala utdelningar i år, snöbollen rullar vidare 2020.

Mina utdelningar och utdelningstillväxt hittar ni alltid på sidan utdelningstillväxt.


Så här ser utdelningsschemat ut i rådande stund. Som vanligt kan ni alltid hitta mitt schema för mina utdelningar på fliken "utdelningschema".


Portföljutveckling

Utveckling svenska innehav jan-nov

Utveckling svenska innehav nov

Utveckling utländska innehav sen start-nov samt 1 mån i tabell

Portföljvärde
Värdet på min utdelningsportfölj är uppe i 346 905 kr (jmf oktober 323 592 kr). Ni kan alltid hitta nuvarande värde och innehav i portföljen på sidan utdelningsportfölj. 



Hur ser er börsmånad ut?

Mvh Thoke

Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 

Kommentarer