Borde jag sälja min bil?


Alla vet nog att en bil kostar avsevärt att driva varje år. Dels så har du slitage på däck, bromsar, det uppstår fel som du måste reparera etc. Du måste tanka bilen och göra service. Utöver detta så har du ju även en värdeförminskning för varje mil du kör samt varje år som din bil åldras.

Personligen har jag en ganska vanlig automatväxlad sedan från hösten 2008, dvs en bil som är lite drygt 11 år gammal och har gått närmare 20 000 mil. Denna bilen står för det mesta still och används mest vid längre resor eller på semestern, därför går jag i tankarna att sälja denna och kunna få runt 50-60 tusen i handen. Så här ser kostnaderna ungefär ut för bilen förra året:

Bilkostnader 2019
Bilskatt 1350 kr
Försäkring 4324 kr
Bensin och parkering 19 519 kr (parkering i stockholm några dagar på semestern var riktigt dyrt!)
Reparationer 10 063 kr
Ungefärlig värdeförminskning: 15 000 kr
----------------------------------------
Total kostnad 50 256 kr
Kostnad exkl bensin och parkering 30 737 kr

Total kostnad per månad 4 188 kr
Kostnad per månad exkl bensin och parkering 2562 kr



Med tanke på att jag börjar få en del reparationskostnader och att den är relativt dyr att försäkra så är det nästan så att jag lika gärna hade kunnat leasa t.ex. en Kia Ceed om jag nu hade behövt en bil. Frågan jag ställer mig är ens om vi behöver 2 bilar i hushållet. Min sambo har en bil, jag har en bil samt en arbetsbil.

Det är ändå mycket pengar för en bil som nuförtiden mest står still, de få gånger jag behöver ta mig någonstans så kan man ju faktiskt ta bussen eller cykla. Dessa pengar hade varit roligare att lägga på något annat, t.ex. på resor, att resa är något jag vill göra mer men gör alldeles för sällan. Det enda kruxet är nog att jag älskar friheten med min bil, friheten att kunna ta mig vart jag vill, när jag vill.

Klarar du dig utan bil och har du i så fall gått i tankarna att sälja din bil? Om du har sålt din bil hur har det gått då?

Thoke

Kommentarer

  1. Bor i Stockholm sedan +20 år och är utan bil sedan 2011 (bilen såldes inte, utan jag blåste motorn). Bor man i lägenhet blir även tvätt, vaxning & städning en märkbar kostnad. Samt böter och trängselskatt tillkommer. Parkering ännu dyrare än din.

    Det funkar hyggligt och jag lånar skåpbil på jobbet när jag behöver något stort på t ex Ikea. Annars är det kollektivtrafik och elcykel. Men jag saknar att kunna dra iväg som jag vill.

    Nu har du ganska billig bil men om den är värd 60.000 som du skriver har du alternativkostnad på ca 5.000 kr som tillkommer. Jag räknar då med att du investerar summan i aktier som ger 8%. Med tanke på att vi båda är investerare så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo så är det ju. Nu bor jag i en mindre ort så har varken trängselskatt eller behöver betala för parkering. Det jag kommer sakna mest är nog att kunna ta bilen dit jag vill på semestern, det är då jag använder den som mest nämligen.

      Tack för din input!

      Mvh Thoke

      Radera
  2. Hej!
    Bra tankar.
    Vad jag förstår så har ni alltså 3 bilar, om jag räknar med arbetsbilen. Du behöver alltså ingen bil för att ta dig till arbetet (arbetsbilen fixar ju det).
    Din sambo har en bil som ni kan åka och storhandla med.

    Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn. Vi har EN bil. Det har aldrig varit något problem.

    Så jag skulle säga att det är klart du säljer en av bilarna. Du och din sambo ser till att äga den bilen som blir kvar tillsammans. Halva kostnaderna. Förslagsvis behåller ni den bil som är billigast i drift.

    Så har du kapa en stor kostnad och spara mer pengar.

    Så hade iaf jag gjort

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt så är det. Ja det kanske vore värt att testa att sälja bilen och se hur man klarar sig utan ett tag, med tanke på hur många mil jag kör på ett år så är den nog ganska dyr om man säger så... Det jag skulle sakna mest är att kunna ta mig dit jag vill på semestern när min sambo jobbar.

      Tack PB för din input, funkar det för er så funkar det ju garanterat för oss, är nog bara bekväm av mig helt enkelt.

      Mvh Thoke

      Radera
    2. Med tanke på vad du lägger på bilen så kanske det t.o.m lönar sig att hyra en bil om du ska iväg på sommaren. Om sambon skulle vägra att dela med sig av sin bil.

      Är nog viktigt att prata ihop sig med sambon först så även hon är med på det. Blir ju en fin slant ni sparar på det, båda två.

      Som det ser ut för oss idag så kommer vi göra allt vi kan för att hålla oss till en bil.

      Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

      Radera
    3. Jo så är det ju! Problemet är nog mest att hon använder bilen till sommarjobbet på sommaren, vilket innebär att jag kommer få cykla en bit för att ta mig till närmsta badplats när jag är ledig på sommaren. Men det är klart, lite motion är ju inte fel det heller och när man är ledig så har man ju tid att cykla. Ska ta till mig det du säger och dina erfarenheter och tänka igenom detta beslut noga. Det går ju alltid att ångra sig och köpa en ny bil om det inte skulle funka. :)

      Radera
  3. Sälj! Vi har numera en Audi A3 i en familj på 4 pers. När lastutrymmet inte räcker till blir det takbox eller släpkärra..
    Om det är främst under semestern som behovet för bil finns så betalar du ju egentligen 30 eller 50 tusen för en enda månad... Prova cykla då eller hyr en bil den månaden!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar