Milstolpe uppnådd!


BOOM! Inte nog med att jag klarade 10 korrekta reps på 100kg i bänkpress igår för första gången, nu är ännu en milstolpe avklarad. För första gången någonsin genererar min portfölj över 10 000 kr i utdelning per år! Det är ju fantastiskt att pengar kan arbeta för en. 10 000 kr per år motsvarar 833 kr extra per månad, 27,40 kr per dag eller en timlön på 1,14 kr, dygnet runt, året runt. En timlön som jag inte behöver göra något speciellt för att erhålla.

10 000 kr extra per år är för vissa nästan en hel månadslön. Jag har några bekanta som tjänar ungefär 10-15000 kr per månad efter skatt. Att kunna få "gratis pengar" extra är en rejäl fördel för oss som investerar vårt kapital istället för att konsumera onödiga saker. Hur mycket behöver man ens spela på triss för att vinna 10 000 kr per år?

Med tiden höjer bolagen sina utdelningar, vi återinvesterar alltid och gör nya insättningar, ränta på ränta får göra sin grej. Efter några år sitter man där och kan fundera på att gå i pension, 10, 15 eller 20 år tidigare än det är tänkt. Kanske kan man starta egen firma, volontärarbeta eller bara njuta av livet. För min del kan jag tänka mig att gå i pension när jag tjänar lika mycket eller mer på börsen i utdelningar som jag gör i lön. Därefter hade jag kunnat leva gott och dessutom återinvestera en del av utdelningarna. Målet för mig är inte att kunna gå så tidigt som möjligt för att leva på gröt och knäckebröd, utan även att kunna leva gott utan större begränsningar.

Bolaget som tog mig över 10 000 kronors gränsen var lite dippköp och 22 % utdelningshöjning i Lundin Petroleum. Vi får se hur det går efter USA stänger börsen ikväll men jag tror att jag kan lova att jag kommer att nå ytterligare 2 milstolpar innan januari är över, och den ena av dessa är enormt stor för mig personligen!


Thoke

"Ränta på ränta är världens åttonde underverk" - Albert Einstein

Kommentarer

  1. Grattis till allt !! 10 reps på 100kg är mycket bra. Själv är jag en gammal gymräv med 40 år av styrketräning. Några personliga bänkrekord är 12 reps på 150, 18 reps på 120 och 25 reps på 100 kg. Vi kämpar på...sakta men säkert...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Har kört mycket basövningar nu efter nyår och det har verkligen gett resultat! Wow det är ju helt fantastiskt bra! Mitt rekord är 2st på 125 kg. Har haft lite problem med ena axeln så vill inte köra för tungt nuförtiden, men jag är nöjd ändå!

      Fortsätt kämpa vidare!

      Mvh Thoke

      Radera

Skicka en kommentar