Månadsrapport januari 2020



Första månaden på året är nu över och det är dags att gå igenom hur utvecklingen har varit. Det har varit en fin månad på många sätt. Jag har nått flera delmål vilket är en underbar start på året. Jag klarade häromdagen 10st reps på 100kg i bänk för första gången, utdelningsportföljen generar över 10k i utdelningar per år och är värd över 400 000 kr.

Lön och sparande i januari:
Lön: 29 055 kr

Månadsparande Utdelningsmaskinen: 15 000 kr
Månadssparande till Utlandsutdelaren (KF): 0 kr
Månadssparande till Avanzamaskinen: 200 kr
Månadssparande till Lysa: 800 kr
------------------------------------------------
Summa sparande: 16 000 kr

Likvider kvar på ISK: 18 382 kr
Likvider kvar på KF: 47 kr

Sparkvot inkl målsparande januari = 51,6 %

Januari är ju årets fattigaste månad, ändå klarar jag över 50 % i sparkvot vilket jag är riktigt nöjd med med tanke på alla utgifter jag har haft denna månaden, mer om det under utgifter.

Utgifter
Utgifterna har varit exceptionellt höga i januari. Dels har det varit jul precis innan, och dels så fyller många jag känner under januari månad vilket blir lite extra pesos. Vi har även bokat en resa till en spännande destination vilket har tömt reskassan och mer därtill. Utöver detta har jag åkt på bilreparationer igen, suck.. är riktigt trött på att ständigt behöva laga den gamla harven, är nog dags att sälja den snart.


Månadens utdelningar
Ett av årets svagaste månader, alla utdelningar redovisas efter källskatt.

Lundin Petroleum 58,99 kr
Klövern 29,16 kr
Klövern Pref 40 kr
Realty Income 10,97 kr
__________________________
Totala utdelningar i januari: 139,12 kr (jmf jan 2019 41,20 kr)

Utdelningar framöver
Utdelningarna för 2020 ökar ständigt, för första gången någonsin har jag nått lilla milstolpen att portföljen genererar över 10 000 kr per år i utdelningar, hur många trisslotter det krävs för att få 10 000 kr i passiv inkomst per år vet jag faktiskt inte, men det är nog avsevärt svårare än att få det på börsen! I februari kommer jag erhålla ca 109,38 kr, knappt ens märkbart just nu men på sikt så kan det göra skillnad det också :).

Mina utdelningar och utdelningstillväxt hittar ni alltid på sidan utdelningstillväxt.


Så här ser utdelningsschemat ut i rådande stund. Som vanligt kan ni alltid hitta mitt schema för mina utdelningar på fliken "utdelningschema".


Månadens köp och sälj:
Ökat i ganska många av mina befintliga innehav. Hade egentligen tänkt att bygga kassa men kunde inte låta bli att köpa lite i alla fall, kanske lättare att bara köpa så att man slipper tänka på det. Nya bevakningsposter i Lifco, Stockwik, Instalco och Indutrade. Annars väntar jag för det mesta på rapporter innan jag köper just nu. 

Hittills har alla rapporter i stort sett varit bra förutom Kindred, även om jag tror att den kommer nu under 2020-2021. Lupe kom med en extremt bra rapport men straffades pga oljepriset sjönk, jag köper dock lupe varje gång detta händer även om jag alltid lyckas köpa dippen för tidigt precis som denna gång. 



Köp i övriga portföljer:
- Avanzafondmaskinen 100/0 200 kr
- Framtida barnmaskinen Lysa 90/10 200 kr
- Konsumtionsmaskinen Lysa 50/50 200 kr
- Resemaskinen Lysa 0/100 400 kr

Fördelning av innehav i utdelningsportföljen
Fördelningen mellan mina innehav är inte jätteannorlunda mot förra månaden. Alla mina innehav kan ni hitta på sidan "utdelningsportfölj" som uppdateras automagiskt.



Portföljutveckling
Slog återigen index denna månad vilket gör mig riktigt glad. Både min isk och min KF gick ganska mycket bättre än index vilket innebär att jag sedan 1 januari 2019 nu har tangerat och preeeeecis är förbi indexet OMXSCAPGI. 

I januari presterade min isk 2,01 % och min KF 2,51 %, jämfört med index på 1,23 %. Utvecklingen av min ISK+KF kan ni se på fliken "Utdelningsportfölj" samt i helskärm via denna länk som uppdateras varje vecka.

Utveckling ISK under januari

Utveckling KF under januari

Utveckling ISK, KF samt ISK+KF sedan bloggens start 1 jan 2019


Portföljvärde
Värdet på min utdelningsportfölj är uppe i 403 758 kr (jmf december 381 580 kr) vilket innebär att jag kan kryssa av delmålet på en utdelningsportfölj värd 400 000 kr. Nästa delmål är 450 000 kr och sen det lite större delmålet 500 000 kr. 

Ni kan alltid hitta nuvarande värde och innehav i portföljen på sidan utdelningsportfölj. 



Hur har din börsmånad varit?

Thoke

Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 

Kommentarer