Utveckling av buffertportföljen i januari


Januari är över och det är dags att börja redovisa hur månaden har utvecklat sig. Något nytt är att jag tänker visa utvecklingen över min nya allvädersportfölj och hur den går varje månad. Det är svårt att veta vilket jämförelseindex man skall använda sig av men jag tänker att jag jämför mot en bred svensk indexfond till att börja med. Jag har även komponerat ett eget index i excel som jag kommer redovisa varje kvartal och jämföra mig med.

Som ni ser nedan så fungerar portföljen redan som det är tänkt. Svängningarna nedåt är mindre och vid nedgångar som i slutet på månaden så håller den sig väl över ytan jämfört med ett rent aktieindex. Poängen är alltså inte vinstmaximering, utan att skydda kapitalet från nedgång. Om ditt kapital halveras så krävs det en uppgång på 200 % för att få tillbaka ditt ursprungliga kapital. Om portföljen istället går ned 10 % så krävs det bara en uppgång på drygt 11 %.

Utveckling av buffertportföljen i Januari

Portföljen är en variant på den så kallade allvädersportföljen med ca 30 % aktier, 20 % korta räntor/obligationer, 15 % råvaror, 22,5 % guld, 10 % silver och 2,5 % bitcoin. Jag startade portföljen 1 januari för att fördröja källskatten 1 år, det var ändå lite större summor det handlade om. För att köpa de ETFer som man skall ha i guld, silver och råvaror så krävs lite större summor för att kompensera för det dyra courtaget, man vill helst inte balansera om för ofta med andra ord och det blir svårare att månadsspara i en sån här portfölj.

Jag kör dock ett automatspar till denna portfölj på 2000 kr i månaden som dras från mitt buffertkonto på avanza där jag har 0,65 % ränta. Eftersom man inte kan månadsspara i ETFer hursomhelst eller köpa för mindre summor så kör jag liknande fonder, när de sen kommer upp tillräckligt i värde så kan jag köpa de ETFer jag önskar. Detta räknar jag med att kunna göra någon gång per år eller så när jag ändå skall balansera om portföljen.


I snitt per år räknar jag med att denna portfölj kan ge runt i alla fall 5 % i avkastning med låg volatilitet. Denna månaden har med andra ord varit exceptionellt bra och har gått bättre än min utdelningsportfölj. Det som har lyft portföljen mest denna månaden har varit bitcoin, guld och core ny teknik. Genom att ha tillgångar som inte korrelerar med varandra så får man alltså en stadigare resa uppåt på sikt, även om tillgångarna enskilt har högre risk så får de tillsammans den effekten på portföljen. Hittills har den en stigande sharpekvot som nu är på 1,01. Jag tror den kommer hamna runt 2,5-3,0 så småningom.  

Thoke


Kommentarer