Veckans transaktioner och fredagstankar


Det är härligt nu när rapportsäsongen är här, då gillar jag att ha lite torrt krut i kassan när köplägen kommer. Ett sådant läge den här veckan var när Resurs släppte sin rapport. 2019 blev deras bästa år hittills (mig veterligen) och ändå gick aktien ned. Jag passade på att öka och köpte totalt 33 aktier. Dagen efter fick vi reda på att VDn köpt ett helt gäng aktier och aktien steg, det är många som följer pilotskolan med andra ord. Ett annat bolag jag har passat på att öka i är Skistar som har kommit ned utan större nyheter, värderingen är väl så där och vi får se om de fortsätter platsa i portföljen och vara stabila framöver. 


Jag har en tanke att göra om portföljen, koncentrera den och därmed ha färre innehav. Kanske till och med stryka utländska innehav och fokusera på svenska för att hålla nere courtage och växlingsavgifter. Investmentbolagen och mina fonder skulle få utgöra en absolut majoritet av portföljen, därefter 5-10 innehav som väger lite mindre och som jag har analyserat noga. Då skulle jag hamna runt 20-25st aktier istället för dagens 50.

Vi får helt enkelt se hur framtiden ser ut för Thokes Invest, förmodligen så blir det så att jag kommer gå tillbaka till kärnan så småningom, dvs investmentbolag och fonder. Investmentbolagen har över tid presterat mäktigt bra och kommer säkert att fortsätta göra det över tid. Jag tror att kombinationen med fonder och runt 5-10 handplockade bolag skulle göra det till en riktigt simpel och bra portfölj för framtiden.

Thoke

Kommentarer

  1. Fina köp! Jag gillar också investmentbolag, även om de idag väger ganska lätt i portföljen. Ser framemot att fortsätta följa din portfölj och strategi!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar