Testar ett kreditkort för första gången


- Detta inlägg innehåller annonslänkar - 

Jag har läst en hel del bloggare som kör med kreditkort, generellt så har jag varit starkt emot att handla på kredit. Men jag har nu läst på och tänkt igenom detta noga och efter mycket övervägande, jämförelser etc. så har jag nu kommit till skott och beställt ett kreditkort. Som en gedigen småsparare så vill jag optimera min ekonomi så mycket det går, och detta verkar vara ett lätt sätt att spara lite kosing på. Kredit innebär att du handlar som vanligt med ditt kort och får faktura 1 månad senare. Det finns ju många som hamnar i fällan att de:

1. Glömmer betala fakturan
2. Får förseningsavgifter
3. Får betala skyhög ränta

Däremot så känner jag mig själv väl och kommer inte att hamna i denna fälla. Jag har alltid betalat mina räkningar i tid och har en mycket god ekonomi och psyke för att kunna hantera att handla med kreditkort, i dagsläget tankar jag t.ex. bilen med kredit utan problem...

Idag betalar jag 25 kr / månad för mitt debitkort, det är 300 kr / år. En inte särskilt hög avgift egentligen men jag tänker att många bäckar små, och 25 kr / månad på börsen med 8 % avkastning blir 54 362 kr på 40 år, det är pengar det också... Lägger man då till att man även får cashback på kreditkortet jag har valt så blir det ännu mer avkastning på sikt. Får man maximalt i cashback (2000 kr per år) och investerar de pengarna varje månad (ca 25+166,67 kr per månad) så blir det nämligen hela 415 000 kr på 40 år! 

Skärmdump från Z2036 sparkalkylator deluxe

Efter att ha jämfört fram och tillbaka så stod det mellan två kort, Komplett Mastercard (affiliatelänk) och Revolut (affiliatelänk). 

Mitt val föll på Komplett kredit mastercard, men jag kan absolut tänka mig att använda Revolutkortet om jag t.ex. skall åka utomlands, men med Kompletts kreditkort får man cashback som man kan använda för att betala fakturan varje månad vilket jag gillar. Man får 4 % cashback på komplett.se, 2 % på nästan alla internetköp och 1 % när man handlar fysiskt i butik. Maxbeloppet som man kan få tillbaka är 500 kr per månad och 2000 kr per år, jag både sparar och tjänar med andra ord pengar på att använda detta kortet istället för mitt debitkort som jag har via min bank idag.

Kompletts kort är helt fritt från avgifter, har 50 dagar räntefri kredit, avgiftsfria kontantuttag, ingen avgift, inkluderar reseförsäkring mm samt går att koppla till google pay vilket jag skall testa så fort jag får kortet. 

Det enda jag tyckte var en nackdel var att man får fakturan via mejl varje månad samt att man aktivt måste gå in på komplettbank.se för att hämta ut sin cashback, så det gäller att gå in och kolla så att man inte glömmer av detta. E-faktura verkar inte finnas som ett alternativ ännu tyvärr, förmodligen pga kostnaden, dock verkar det som att man kan koppla kreditkortet med autogiro till sitt lönekonto, det kommer dock inte jag att göra. 

Så fort jag får kortet så skall jag testa och utvärdera hur det funkar, men efter att jag läst mycket positivt om det så tror jag helt enkelt att jag kommer köra på det framöver och avbeställa mitt gamla kort. 

En annan sak jag såg på komplett bank var att de har ett sparkonto med 0,92 % effektiv ränta med insättningsgaranti, månadsvis ränteutbetalningar och fria uttag, det är ännu bättre än avanzas sparkonto+, det kanske är något man också borde kika på.

Om du lätt hamnar i kreditfällan och börjar låna pengar till skyhög ränta så rekommenderar jag dig inte att skaffa ett sånt här kort, men om du liksom jag, klarar att hantera det, så varför inte? Man tjänar ju på det! Gå gärna in på t.ex. Komplett Mastercard (affiliatelänk) och läs på om kortet om du är intresserad. 

Använder du kreditkort och vilka för- och nackdelar ser du med det? 

Thoke


Kommentarer

  1. Jag skulle kolla in Rebilla kortet om jag var du...

    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!

      Tack för tipset, hoppas du har haft en underbar valborg/helg!

      Mvh Thoke

      Radera
  2. Hej!
    Ett tips är att sätta in pengar på ditt komplettkort. Har du som jag, en kreditgräns på 30 000kr. Då går det att ha ett saldo på max 30 000kr på kortet. Då slipper du betala på kredit men får ändå bonusen. Som ett debitkort helt enkelt.

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt Pappa!

      Tack för tipset, det kommer jag absolut göra!

      Mvh Thoke

      Radera

Skicka en kommentar