Kraften med ränta på ränta i praktiken!

Man brukar säga att ränta på ränta är världens åttonde underverk och Albert Einstein sägs ha sagt att det är den starkaste kraften i universum, det är först nu jag på riktigt har börjat förstå vad folk menar när de nämner dessa två fraser. I oktober 2018 kom portföljen för första gången över 100 000 kr i depåvärde efter att jag satte in lite krigskassa den hösten. 

Nu har tiden gått, jag har sparat regelbundet, köpt extra mycket när börsen gått ner och ridit mina vinnare ganska bra om jag får säga det själv då evo och embracer gått från en medelstor position till att nu väga knappt 20 % av portföljen. Jag sitter på drygt 10 % kassa vilket inte har lönat sig, dock är jag tålmodig och rekyler på 10-15 % kommer ganska regelbundet, någon gång per år eller så. 

Hursomhelst, hittills i år har jag fått mer avkastning än min portfölj var värd för 2,5 år sen, ca 133 434 kr har jag tjänat på börsen i år i denna portfölj! (jag har även andra portföljer som ej redovisas här). Kraften med ränta på ränta är verkligen otrolig helt enkelt, snart är min "privata pensionsportfölj" värd mer än 1 000 000 kr vilket är en fantastisk milstolpe för mig som är under 30. Jag har tiden på min sida, och som ni alla vet, time is money. 


Jag har inga mål med F.I.R.E som många andra har utan jag kommer successivt minska sparkvoten med start nästa år nu när portföljen snart är över miljonen. I dagsläget sparar jag 20 000 kr i månaden vilket för många är en hel månadslön, tanken är att ligga runt 10-30% sparkvot över tid som max beroende på hur livet utvecklar sig. . 


 Tjänster jag använder -Annonslänkar-

Thoke

Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 

Kommentarer