Månadsrapport mars


Det har varit en lite småstökig månad i mars och börsen har gått upp och ned. Swedbank är fortsatt nere i träsket och jag är glad att jag sålde av alla mina aktier i februari. Sparkvoten denna månaden blev knappt 54%, det är snart dags för en skidresa med jobbet så jag får hålla nere sparkvoten lite denna gången så får vi se vad vi hamnar på nästa månad efter resan. Jobbet betalar resa, boende, 1 lunch 1 middag och liftkort, så där fick vi lite #sparadkrona, mat och skidhyra får jag betala själv.  

Jag börjar få väldigt mycket likvider och efter att ha rannsakat mig själv så insåg jag att det inte finns någon mening med att sitta på mer pengar nu, jag har därför valt att börja investera 100% av månadssparandet istället för ca 30%. Jag kommer fortsätta med min 60/40 portfölj tillsvidare då jag känner mig trygg med det, ca 60% går till aktier, och ca 40% går till räntor. Oron för konjunkturen är stor och det är därför som jag har tagit hem vinst i februari och kör 60/40 tillsvidare. Jag har också en hel del kontanter som skall skalas in så småningom efter att köp och sälj av min nyproducerade lägenheten är fixat.

Sparande:
Insättning från sparkonto till Avanza: 20 773 kr (12 392,5 kr ligger kvar som likvider på isk)
Månadsparande till Avanza: 10 000 kr
Månadsparande till KF på Nordnet: 5000 kr (ny portfölj!)
Månadssparande till Lysa: 800 kr
Sparande likvider: 0 kr

Utdelningar:
Axfood 140 kr
Castellum 67,10 kr
Hufvudstaden 14,80 kr
K2A Pref 5 kr
SCA 31,50 kr
_________________
Totalt: 258,40 kr

Månadens köp:
- Cloetta                100 st á 23,80 kr (nytt innehav)
Personligen tycker jag väl att Cloetta är en riktigt tråkig aktie, dock tycker jag att den är ganska attraktivt värderad just nu, P/E på 13,89, P/S på 1,08 och DA på ca 4,27% med en utdelning på 1 kr / aktie, 100 aktier som kommer ge mig 100 kr i utdelning.
Länk till Cloetta hos Avanza (affiliatelänk).

- Fenix Outdoor    1 st á 940 kr (nytt innehav)
Tillverkar produkter inom natur och friluftsliv, P/E 18,56, P/S 2,15 DA på ca 1,25% med en utdelning på 12 kr / aktie. Ganska högt värderad, Fenix är mer nischat än t.ex. H&M, Kappahl, MQ mlf. och har inte drabbats lika hårt som de övriga klädproducenterna har gjort, stabil utdelningstillväxt och vinsttillväxt. Tyckte 1 aktie kan räcka så länge.
Länk till Fenix Outdoor hos Avanza (affiliatelänk).

- Lundin Petroleum 6 st á 313 kr (nytt innehav)
Skrev mer om detta bolag i detta inlägg, köpte en liten post på 6 aktier.

- Sampo                 10 st á 42,66 £ (nytt innehav)
Sampo har jag funderat länge på att ta in i portföljen. Aktien är väl helt ok värderad även om euron är dyr just nu, men jag tog mig i kragen och köpte mig ett gäng ändå då jag gillar bolaget och har tänkt att ha kvar det väldigt länge. Detta är förövrigt mitt första utländska köp, de har ägande i bland annat Nordea och försäkringsbolaget IF med en  DA på runt 6,6%
Länk till Sampo hos Avanza (affiliatelänk).

- Skistar               20 st á 106,20 kr (nytt innehav)
Tyckte rapporten såg riktigt fin ut och valde att ta in bolaget i portföljen. De har en fin tillväxt och utdelningshistorik, sen så gillar vi ju att man på sikt kan få lite aktieägarrabatter i sälen när man kommer upp i si sådär 200 aktier. DA på ca 3,4%
Länk till Skistar hos Avanza (affiliatelänk).

- Telia Company   52 st á 42,87 kr (nytt innehav)
Attans tråkigt bolag med tråkig kursutveckling, dock har telia meddelat att de skall köpa tillbaka aktier vilket borde få upp kursen en aning. Stabilt och defensivt bolag med en hög DA på ca 5,58%
Länk till Telia hos Avanza (affiliatelänk).

Har även fyllt på lite mer i mina befintliga innehav i portöljen:
- Lundbergföretagen 2 st á 286,20 kr
- Lundbergföretagen 4 st á 290 kr
- Resurs Holding 30 st á 58,23 kr
- SCA 10 st á 83,76 kr
- Spiltan Räntefond 2800 kr
- Spiltan Högräntefond 2800 kr

Övriga köp:
- Avanzafondmaskinen 100/0 200 kr
- Framtida barnmaskinen Lysa 90/10 200 kr
- Konsumtionsmaskinen Lysa 50/50 200 kr
- Resemaskinen Lysa 30/70 400 kr

Bytt och Sålt
- Sålde 32st SEB på 88 kr efter X-dag, exit bank efter alla penningtvätt härvor som varit.
- Pacific Precious har bytts ut mot IKC Avkastningsfond, Spiltan räntefond och Spiltan högräntefond, guld har visat på svaghet och det är därför dags att dra sig ur tillfälligt, säsongsmönstret är också mot guldet så en exit känns bra, gjorde en vinst på drygt 500 kr. Jag kommer nog börja skala in i guld och silver i portföljen snart igen.

Denna månaden har jag tagit ut pengarna från resemaskinen i Lysa till min skidresa, mikrosparet på 200 kr / månad har resulterat i ca 3120 kr varav ca 4% var vinst. Lysa är en sparrobot där du med autogiro kan spara som minst 200 kr / månad med en helt ok avgift på runt 0,35%. Du kan enkelt välja portföljfördelning mellan aktier och räntor, ombalansering sköter Lysa automatiskt. Det är väldigt enkelt och fungerar helt perfekt och avgiften är i paritet med en ihopsatt 60/40 portfölj på Avanza. Testa gärna på Lysa om du är intresserad av tjänsten och använd min inbjudningslänk till Lysa, då får du och jag upp till 20% rabatt på lysas avgift i 3 månader (jag har inga samarbeten med Lysa).

Utdelningsportföljens värde har i år stigit med 10,57% och under mars stigit med 1,03%. Portföljvärdet är nu uppe i 155 121 kr och under mars har jag erhållit totalt 258,40 kr i utdelning. Jag är väldigt nöjd med månadens utveckling  med tanke på att det är en 60/40 portfölj, att jämföra mot SIXPRX är väl inte riktigt rätt då jag inte har 100% aktier, men det är ändå kul att jämföra hur stor skillnaden blir.


Utdelningarna rullar på och jag har även uppdaterat mitt utdelningsschema. I februari uppgick mina utdelningar till 2551,29 kr/år, för mars månad noterar jag en ökning till 3163,72 kr/år, en ökning av de årliga utdelningarna sen förra månaden med 616,43 kr, eller +24%. Utdelningsschemat hittar ni alltid på sidan  "utdelningschema" och uppdateras varje månadsskifte.


Värdet på portföljen kommer nu öka stadigt när jag höjt min andel av månadssparande till börsen.  Denna månaden är min utdelningsportfölj uppe i 159197 kr

Ni kan alltid hitta nuvarande värde och innehav i portföljen på sidan utdelningsportfölj, mina utdelningar och utdelningstillväxt hittar ni alltid på sidan utdelningstillväxt.


Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 

Kommentarer