Månadsrapport mars 2020



Det har varit ytterligare en turbulent månad, breda stockholmsbörsen var under mars som mest ned -25,10 %, i år som lägst -29,57 %. Vissa hade tur och sålde av i begynnelsen av börsfallet, andra sålde av på botten och drabbas nu av fomo. Själv har jag i stort sett behållit alla mina innehav, har sålt av några men köpt annat istället som jag tyckte var mer attraktivt nu när värderingarna har kommit ned.

Jag råkade köpa en del i februari när börsen stod på topp men hade denna månad lyckan på min sida och köttade in det mesta av mina pengar den 18e på börsen och träffade därmed nästan exakt botten med de flesta av mina köp. Som jag skrev i mitt inlägg "Det går inte att tajma marknaden" den 13e mars så kikade jag på om stödnivån runt 1252 på omx skulle hålla, vi kom som lägst till 1261 och efter att stödet höll den 18e och återigen den 23e så kände jag att det var dags att slänga in lite köpordrar, ren tur från min sida kan jag erkänna.

Ingen har ju missat coronavirusets framfart och jag hade aldrig gissat på att effekterna skulle bli så här stora på ekonomin. Många skriker nu att börsen skall ned mer men jag tror att botten är nådd även om vi kan få ett återtest inom kort. Min tro och syn är positiv, jag tror att börsen är snart skall börja prisa in att alla åtgärder med lockdowns etc. kommer till sin ände och att vi kan blicka framåt, det kommer troligtvis bli slagit nu när alla tittar på utvecklingen i USA men min syn är fortsatt positiv på framtiden.

Börsen gick ned -30 % och har i princip stått still de senaste 5 åren (exkl utdelningar), den vetskapen räcker gott för mig att börja köpa mer aktier och fonder, även om det skulle ned mer så tror jag att detta blir ett grymt köpläge på några års sikt, att tajma marknaden är för mig och de flesta andra nästan helt omöjligt på kort sikt.

Lön och sparande i mars:
Lön: 29 202 kr

Månadssparande:
allvädersportföljen 5000 kr
utdelningmaskinen: 10 000 kr
utlandsutdelaren (KF): 100 kr
Månadssparande till övriga portföljer 1100 kr
------------------------------------------------
Summa sparande: 16 200 kr

Likvider kvar på ISK: 341 kr
Likvider kvar på KF: 117 kr

Sparkvot inkl målsparande mars = 55,5 %

Inte mycket att orda om, sparar ungefär som vanligt i mina portföljer och försöker hålla mig över 50 % i sparkvot, inga större problem än så länge då utgifterna är ganska förutsägbara.



Utgifter


Månadens utdelningar
Alla utdelningar redovisas efter källskatt.

Axfood 142,50 kr
Castellum 224,25 kr
J&J 22,97 kr
Pfizer 30,52 kr
Realty Income 11,42 kr
K2A Pref 40 kr
__________________________
Totala utdelningar i mars: 471,66 kr (jmf mars 2019 258,40 kr)

Utdelningar framöver

Många bolag har nu ställt in eller skjutit upp sina utdelningar pga corona, därmed får vi sänka prognosen tillsvidare. Min tro är att det kommer att komma extrautdelningar lite senare när vi vet mer om hur mycket det påverkar bolagen, oavsett så spelar det ingen jätteroll om pengarna delas ut eller om bolagen använder pengarna till förvärv nu när läget är som det är, på sikt blir vi som badar i skiten just nu vinnare.

Mina utdelningar och utdelningstillväxt hittar ni alltid på sidan utdelningstillväxt.


Så här ser utdelningsschemat ut i rådande stund. Som vanligt kan ni alltid hitta mitt schema för mina utdelningar på fliken "utdelningschema".


Månadens köp och sälj:
Råkade tabba mig och sälja skistar när jag skulle köpa, därav råkade jag sälja alla aktier för att sen köpa tillbaka. Vissa innehav har sålts av till förmån av andra, sälj i denna listan är alltså bolag som jag gått helt ur och köpt annat istället. Ett nytt innehav under månaden är Akelius D. I min KF sålde jag av Pfizer och ökade i Millicom och Stora Enso istället. 




Fördelning av innehav i utdelningsportföljen
Fördelningen mellan mina innehav är inte jätteannorlunda mot förra månaden. Alla mina innehav kan ni hitta på sidan "utdelningsportfölj" som uppdateras automagiskt.


Portföljutveckling
Utvecklingen av min ISK+KF kan ni se på fliken "Utdelningsportfölj" samt i helskärm via denna länk som uppdateras varje vecka.

Utveckling svenska innehav i mars månad 

Utveckling utländska innehav i mars månad

Ackumulerad avkastning sedan bloggstart isk+kf jmf med breda stockholmsbörsen

Portföljvärde
Värdet på min utdelningsportfölj är uppe i 361 274 kr (jmf februar 390 774 kr). Slutsatsen är återigen  att trots nya insättningar så minskar både min portfölj och mina totala tillgångar i värde. På 1, 3 och 5 års sikt räknar jag dock med att det kommer bli ljusare tider.   

Ni kan alltid hitta nuvarande värde och innehav i portföljen på sidan utdelningsportfölj. 




Hur blodig har din börsmånad varit? Hur har du hanterat det och vad har du lärt dig?

Thoke

Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 

Kommentarer