Det går inte att tajma marknaden


Det är många i finansvärlden som ligger 100 % investerade i aktier. Hur många gånger har vi hört att det inte "går att tajma nedgångar." Det kan jag hålla med om, det är riktigt svårt att köpa och sälja kortsiktigt och vinna på det. Jag tycker att det är sjukt svårt att tajma, men det betyder ju inte att man kan inte förbereda sig på det värsta! 

Många fnyser åt att äga guld, silver, råvaror, räntor etc. Men här skall jag visa er nyttan med att ha en del av sitt kapital skyddat i andra tillgångar än aktier, det räcker t.ex. med 1/3 av kapitalet som jag har i en annan hink med lägre risk för att du skall få ett bra grundskydd och kunna få en enorm möjlighet när en rejäl sättning väl kommer, jag har tidigare pratat om hur viktigt det är att bevara kapital i lägen som dessa. Lägen som vi börjar hitta precis just nu när börsen kraschar.

Initialt så kan såklart guld och råvaror falla när börsen kraschar, men sen när centralbankerna börjar föra in likviditet (i princip trycka pengar) och investerarna kommer tillbaka så brukar det bli en riktigt bullmarket för råvaror och ädelmetaller, en så kallad short squeeze då mycket kapital skall in på en liten marknad.



I bilden ovan ser ni utvecklingen av min allvädersportfölj jämfört med stockholmsbörsen. Visst, allvädersportföljen går också ner, men inte alls lika snabbt! Detta innebär att jag kommer att komma tillbaka mycket snabbare. Dessutom kan jag i etapper växla om från räntor, guld och råvaror till aktier när läget ser ut att stabilisera sig vilket skapar enorma möjligheter att köpa billiga aktier. En sån här portfölj kan prestera runt 6-7 % per år i snitt historiskt med mycket lägre max drawdown (hur mycket portföljen som mest gått ner från topp till botten). Detta innebär att man bevarar kapitalet i mycket större utsträckning än om man ligger fullinvesterad.



Vi är nu nere under dec-18 botten runt 1350 och det börjar verkligen klia i fingrarna att börja allokera om till aktier, det jag vill se är att börsen stabiliserar sig och konsoliderar  runt en viss nivå under en lite längre period samt att vi får positiva divergenser. Denna nivå hoppas jag blir runt 1250 (fib 0.5) på OMX som är i nivå med botten 2016 där vi kan se 3 tydliga bottnar som börsen har vänt på innan. Detta är den botten jag tror starkast på, tror! *kollar i spåkulan*.

Skulle detta inte hända utan vi går under denna nivå så kikar jag på detta scenario, botten vid trendlinjen samt fibonacci 0.236 och OMX på ca 907. I så fall så ska vi fortsätta falla med samma momentum ett tag till, dvs inom ca 1 månad borde vi i så fall nå denna botten. Men jag är inte alls någon TA-guru så vi får se helt enkelt.



Det viktigaste är inte att träffa en exakt botten, att träffa "ungefär" vid botten duger gott. Tycker man att det är billigt så ska man börja skala in sin krigskassa men vara försiktig, det är ingen brådska att komma in. Fortsätt köp varje månad så kommer du tacka dig själv om 10-20 år givet att du har råd att kortsiktigt förlora pengar på börsen. Det gäller ju att detta inte blir riktigt blodigt så att man blir arbetslös, då behöver man ju likviderna till att överleva...

Är du ny på börsen eller inte ens har börjat är detta ett GULDLÄGE att börja månadsspara! Är du inte kund så kan du bli det via länken nedan, Avanza är en ganska schysst mäklare att börja spara i aktier och fonder och som jag själv använder i min utdelningsportfölj. Länk till Avanza (affiliatelänk)


  Thoke

Kommentarer

  1. Tror du inte det går ner ännu mer då? Då syftar jag på -40 och lägre. Just nu är vi i början av Corona (om man ska följa Italien som jag litar mest på vad det gäller siffrorna). Sverige kan gå liknande väg som Italien då kommer väl Sthlm börsen rasa helt och hållet? Vad händer förresten med ränta på ränta effekten när man går back 1 år? Säg att det tillslut hamnar på -10 för 2020.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet precis lika lite som alla andra, det kan vända här eller fortsätta till noll, ingen aning. I snitt har stockholmsbörsen avkastat runt 12 % med utdelningar, snittat alltså. Ibland backar det kraftigt men över tid så går börsen upp så länge världen spinner vidare, utdelningarna återinvesterar vi i bolagen som vi tycker presterar och på så sätt får vi ränta på ränta.

      Jag TROR att denna nedgång på 10-20 års sikt blir en av de bästa investeringarna jag någonsin kommer att göra, men alla får såklart göra som de vill, lyssna inte på mig och tro att jag har rätt helt enkelt. Folk får göra sin egen analys om vad som är rätt för dem.

      Tack för din kommentar!

      Mvh Thoke

      Radera
    2. Tagit lite paus från att följa börsen, men det viktiga i det här sammanhanget är att tiden är din enda vän. Om man struntar i allt vad analyser, fundamental eller tekniskt. Så kan man bara tolka en grej. Det är att trenden är långsiktig uppåt. När man är långsiktig så får man en större chans av "slicen" att den är positiv. Därför är det viktigt att månadsspara. Trots att så många säger att man ska vara långsiktig, så är människan i sin natur, kortsiktig. Det är sjukt svårt att stå emot. Satsar man på enskilda bolag, så har man ju bolagsrisken. Jag tänkte logga ut och försöka köra så länge jag kan, med automatspar och diverse. Det enda jag måste putta in manuellt är avgifterna för KF.

      Radera

Skicka en kommentar