Likviderat stora delar portföljen


Jag har, kanske för många ganska oväntat likviderat en stor del av utdelningsportföljen. En del kommer antagligen säga att jag gör fel, att man inte skall försöka tajma marknaden etc. men igår bestämde jag mig. Jag sålde av stora delar av portföljen för att ta hem vinst och bygga upp en gedigen kassa. Värderingarna på börsen är generellt väldigt stretchade och jag passar på att ta hem vinst här för att kunna allokera om portföljen och ändra strategi ganska radikalt.

De som läst bloggen under året vet att jag köpte mer i börskraschen och dessutom använde lite belåning, nu gör jag tvärtom och skalar ur för att ta hem vinst och bygga upp kassa. Den 13e mars mitt under krisen skrev jag detta inlägg med min syn på när börsen skulle vända, jag var tämligen övertygad om att nivån 1250-1300 var botten (vilket med väldigt mycket tur visade sig bli väldigt nära sanningen).

Börsen har nu tågat uppåt utan större motstånd men nu tror jag att toppen snart är här, mitt mål på omx är att det som max kan squeeza till 1750, där kommer det vända ner igen. *kollar i spåkulan*

Jag är knappast någon TA-expert men en viss hjälp kan man faktiskt få trots att det är otroligt svårt att blicka längre fram i tiden. Jag tror att många som sålt på botten nu har fått fomo och köpt tillbaka sina positioner, jag tror att det kommer visa sig att marknaden är alldeles för positiv, vi är snart på +- noll i år efter en extremt stark återhämtning vilket egentligen är helt otroligt.

Röd box uppe till höger är mitt maxtarget på omx och runt 1400 är min syn på var börsen kommer att bottna

Så, vad har jag då sålt? Först och främst, min kapitalförsäkring har underpresterat min isk, därmed väljer jag att släppa utländska innehav helt och hållet och bara fokusera på svenska innehav samt fonder. Att investera i utländska innehav är trevligt på många sätt men det finns också nackdelar, växlingsavgift vid köp/sälj samt utdelningar, och så får man valutarisk på det i ett läge när dollarn och euron är historiskt hög mot kronan. Sen så är det svårare att analysera dessa bolag då rapporterna är bökiga och riktigt tråkiga att läsa igenom.

Jag har testat på att investera i utländska innehav och det är alltså inget för mig, jag likviderade hela min kapitalförsäkring och kommer istället föra över pengarna till min isk. Jag funderade ett tag på att behålla Sampo och Millicom då de är fint värderade just nu, men nej, jag bestämde mig och passar på att ändra strategi precis just nu.

Avslut i ISK

Avslut i KF

I och med alla säljposter så sitter jag nu med en kassa på ca 26,5 %. Det tycker jag är en fullt rimlig position i tider som dessa och jag är tämligen övertygad om att vi kommer få se en sättning på runt 15-20%. Detta skulle ta oss till en nivå runt 1400 på OMX i juli där jag tror att botten är. Jag är även på gång att sälja mina fonder vilket är yttreligare ca 25 % av portföljen, därefter kommer jag alltså ha ca 50 % kassa inför sommaren.

Aktuell fördelning i utdelningsportföljen

Tanken är att portföljen inom någon månad eller två mer och mer skall likna den jag skrev om i detta inlägg för några veckor sedan. Det blir alltså färre innehav framöver med mer fokus på varje innehav.

Thoke

Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 

Kommentarer

  1. Hej Thoke.

    Kul att du fått bra avkastning på dina pengar. Lundbergföretagen har verkligen gått bra och i mitt tycke handlas investmentbolaget till en alldeles för hög premie. Skulle jag ägt Lundbergföretagen idag hade jag sålt aktien och köpt in mig i de separata bolagen. Förutsatt att jag fortsatt ville vara exponerad mot dessa bolag. Gällande att tajma marknaden tycker jag själv man ska vara försiktig med detta om man tänkt vara långsiktig på börsen. Eftersom börsen går upp över tid har man oddsen emot sig att tro på nedgång. I dagsläget ger ju inte heller ränteplaceringar någon nämnvärd avkastning. Blir spännande att fortsätta följa börsen nu framöver iallafall. Fortsatt lycka till med ditt sparande :-)

    Vänliga hälsningar
    /Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Slimis!

      Jag behöll 1 aktie i Lundbergföretagen som bevakningspost, 20 % premie är på tok för mycket. Latour funderar jag på samma sak, men med tanke på indexförändringar etc. så har jag inte sålt av i Latour ännu. Det är som du säger väldigt svårt att tajma marknaden men i just detta fallet så tror jag att vi kommer stå lägre inom någon månad eller två, kassa är en position som jag kommer ha en kortare tid med andra ord.

      Tack för din kommentar och lycka till med swingandet!

      Mvh Thoke

      Radera
  2. Oj, det var ett rejält bett på börsriktningen det. Själv håller jag också på och viktar upp i silver och guld på nedgångar. Man vågar ju nästan inget givet penningmängden.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Investeraren!

      Jajamen, jag är övertygad om att börsen överreagerade i mars och nu överreagerar igen fast denna gången på uppsidan. Det finns inget i ekonomin som är bättre idag än i januari när vi var på samma nivåer. Räknar med att juli/augusti blir läge att komma in lite billigare igen, runt 15 % nedgång är nog inget konstigt från dessa nivåer. Väntar också ivrigt på att guld/silver skall krascha ned pga likviditetsbristen, de har klarat sig mycket bättre än jag trodde så kanske blir det inte mer än så här, vi får se helt enkelt.

      Tack för din kommentar!

      Mvh Thoke

      Radera
  3. Tjena thoke!

    Det är svårt/ omöjligt å tajma marknaden. Vad gör Du om det bara fortsätter upp?
    Mycket pengar på marknaden nu, efter alla räddningspaket.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar