3 månader med 2 portföljer i Lysa


Lysa är en så kallad fondrobot som jag regelbundet investerar en mindre summa pengar i. När man startar ett konto så får man först ett par frågor om din ekonomi, sparhoristont, risk etc. och får därefter ett portföljförslag. Är man långsiktig och vill ta mer risk får man en större andel aktiefonder, är man mindre riskbenägen får man mer räntefonder istället.

- OBS - 
Jag har inget som helst samarbete med Lysa, allt som skrivs här är helt och hållet mina egna tankar om vad jag tycker om tjänsten. Investeringar sker så klart alltid på egen risk och det är inte givet att du får tillbaka ditt investerade kapital. 

En grej jag gillar med Lysa är hur enkelt det är, man skriver in sina uppgifter, skriver på autogirogodkännandet och den summa man väljer dras automatiskt från ditt bankkonto den 29e och investeras inom några dagar. Den ombalanserar även andelen aktier/fonder enligt diverse regler, t.ex. när andelen aktier/räntor skiljer sig åt mot målfördelningen du har valt. Detta innebär att tjänsten är otroligt enkel att använda och förstå sig på, man behöver inte göra särskilt mycket. Jag har även prövat att ta ut pengar med Lysa från min reseportfölj när jag var i fjällen, även det funkade riktigt smidigt och tog bara några bankdagar. 

I Lysa så kan man även ha flera portföljer med olika allokeringar. Jag har 1st portfölj 30/70 för målsparande till resor, 1st portfölj 90/10 till eventuella framtida barn och 1st portfölj 50/50 för framtida konsumtion. Det har nu gått 3 månader sen jag startade 90/10 och 50/50 portföljerna i slutet på februari och jag tänkte därför att det kan vara aktuellt att följa upp dessa nu och kolla hur de presterar. 

Först ut är konsumtionsmaskinen som har en allokering på 50/50, dvs 50% aktiefonder och 50% räntefonder. Detta är en mer kortsiktig portfölj och den presterar enligt förväntan i uppgång och helt ok i nedgång måste jag säga. Nu när börsen har fallit mycket så ligger den ca 0,3 %-enheter efter det globala indexet Morningstar Global Index. När aktieandelen som skall vara 50 % drar iväg så använder den räntedelen för att köpa mer aktiefonder och tvärtom i nedgång. 


Den andra portföljen som har allokeringen 90/10 presterar också väldigt bra även om det såklart är en kort tidshorisont vi kikar på. Sedan start har den presterat nästan exakt enligt världsindex och ligger vid dagens datum 0,1%-enheter över indexet. Riktigt smidig tjänst för den som inte vill lägga någon tid på sina investeringar men ändå få en bra avkastning på sikt.


I Lysas tjänst så kan man även kika på hur deras portföljer har presterat historiskt. För en 90/10 portfölj ser det ut enligt följande. Lysas avkastningshistorik hittar ni via denna länk. Sedan start vid årsskiftet 2016/2017 har portföljerna i Lysa presterat enligt följande:

100/0 portfölj 25,4 %
90/10 portfölj 23,5 %
50/50 portfölj 15,6 %.
En vanlig globalfond: 30,35 %
Jag är inte förvånad över resultatet. På lång sikt borde du rimligtvis lika gärna kunna spara i en vanlig globalfond och få en bättre avkastning än Lysa. Dock skulle jag nog rimligtvis säga att det är en smidig tjänst om man vill få en mer defensiv portfölj med både aktiefonder och räntefonder. 

Handlar man för mindre summor är det sjukt svårt att få ihop en så här diversifierad portfölj som Lysa har då minsta beloppet för att köpa vanliga fonder brukar ligga runt 100-200 kr per fond. I Lysa kan du månadsspara för minst 200 kr och få alla fonder som ingår i den summan fördelad enligt Lysas regler. Något som jag tycker är negativt för Lysa är när man skall göra extrainsättningar, då måste man sätta in minst 1000 kr vilket jag tycker är en onödigt hög gräns och som jag hoppas att de kommer att sänka i framtiden. 

Om du är intresserad av Lysa så kan du använda min inbjudningslänk, då får både jag och du rabatt på Lysas avgift. Som sagt så har jag inget samarbete med Lysa utan detta är endast mina egna tankar om tjänsten. Själv använder jag tjänsten mestadels för att testa på hur det fungerar men även för att kunna månadsspara mindre summor regelbundet i mer kortsiktiga spar. 

Använder du någon fondrobot och vad tycker du i så fall om tjänsten? Är det mest för att testa eller kan du seriöst tänka dig att byta till en sådan?

Mvh Thoke

Kommentarer