Tankar om Akelius D och preferensaktier


Det är väl inte många som har missat att Akelius skall lösa in sin populära preferensaktie, detta kommer göras på samtliga preferensaktier för beloppet 347,50 kronor per aktie (345kr i inlösen + 2,5 kr i utebliven utdelning). Akelius Preffen väger ca 0,7 % i min portfölj och utgör därmed en ytterst liten del av portföljen, totalt utgör mina preffar ca 2,2 % av portföljen. Anledningen till att jag överhuvudtaget har köpt preffarna från början är att få ett jämnare kassaflöde i form av utdelningar, att de inte väger tyngre är pga de risker som jag tycker mig se med preffar i dagens ränteklimat i förhållande till den avkastning de ger.

Mina tankar om Akelius preffen var initialt att byta dessa till Akelius D, men efter mycket funderingar så tror jag inte detta är rätt för mig.

Akelius D. har mig veterligen:
1. Ingen bestämd inlösenskurs
2. Handlas i euro och delar ut i euro = växlingsavgift 0,25 % per köp/säljtillfälle samt 0,25 % i växlingsavgift på utdelningarna.
3. Valutarisk, kronan är historiskt svag mot euron, skulle kronan stärkas kommer utdelningarna ge mindre efter att de växlas från euro till sek.
4. Likt preffarna ingen direkt potential till kursutveckling (givet att reporäntan inte går ned ytterligare)
5. Hög risk i dagens låga ränteklimat, går räntan upp kommer kursen gå ned.

Med dagens kurs på 1,765 euro och utdelning på 0,1 euro per år så är direktavkastningen ca 5,66%.

Om vi ponerar att räntan höjs samtidigt som kronan stärks mot euron så kommer preffarna ha problem, och akelius D i synnerhet eftersom den handlas i euro. Kursen kommer att gå ner, dels pga euron blir svagare och dels pga reporäntan höjs, sen så kommer även utdelningen att sänkas i kronor räknat då denna betalas ut i euro. Samtidigt som detta sker så får du fortfarande en växlingsavgift på 0,25 % från Avanza, hur många korvören i avkastning kommer man då få kvar?


För mig så är risken alldeles för hög i förhållande till avkastningspotentialen när det gäller Akelius D och preffar i allmänhet, och det är därför de väger ytterst lite i min portfölj. Efter att Akelius preffen löses in funderar jag till och med på att sälja samtliga preffar inför 2020... Akelius preffen kommer jag att vänta på inlösen istället för att sälja direkt för att slippa courtageavgiften.

Hur gör ni med Akelius preffen och hur ser ni på Akelius D, tycker ni den låga avkastningspotentialen är värt risken?

Mvh Thoke

Kommentarer

  1. Hej Thoke,
    Intressant genomgång av Akelius och i motsats till dig är detta mitt största innehav och kommer använda julledigheten att bestämma var dessa c:a 600,000:- ska flyttas. Tråkigt att dom löser in preffarna men väldigt väntat med tanke på övertilldelningen av 110,000,000 miljoner D-aktien så totalen blev 220,000,000 i emissionen.

    Tankarna just nu gällande likviden som kommer från Akelius är nu Sagax D, Fylla på Klövern Pref och mer Akelius D.

    Tänkte göra ett litet försök att kommentera dina punkter enligt ovan och självklart mina tankar och absolut inte att det du skrivit något fel eller tokigt od.

    1) Korrekt men tror ingen D aktie på börsen har någon inlösenkurs såsom SBB D, Sagax D och kan tänka mig att det inte går med inlösen då D aktien är mer lika stam aktien än preffen.

    2) Valutaväxlingsavgiften på 0,25% är absolut en kostnad men räknat på att du har 2000 st Akelius D-aktier och en utdelning på €0,10/år och en kurs på 10,50 innebär det en kostnad vid utdelning på c:a 26:-/år vilket kanske inte är så mycket.

    3) Tror ingen vet vart SEK tar vägen mot EUR men tror ingen ser en enorm stärkning givet vår svaga valuta.

    4) Instämmer men SBB D har gått upp 17% i år och Sagax D 12% i år. Tycker även dessa aktier kan liknas en hedge vid en sättning på börsen.

    5) Om vi pratar om högt belånade fastighetsbolag såsom Klövern mfl kommer säkert en höjd ränta påverka kursen på dessa bolag men ett bolag som Akelius med c:a 30% belåning efter att löst preffarna, investment grade och hyresfastigheter i miljonstäder värda runt 130 miljarder tror inte jag Akelius är speciellt räntekänsliga.

    Som sagt var, bara mina tankar.

    Ber att få önska er alla en härlig Torsdag.

    // Malte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malte,

      Tack för din kommentar och dina synpunkter! Det är mycket spekulationer såklart och bara framtiden kan utvisa vem som har rätt och fel :-).

      Mvh Thoke

      Radera

Skicka en kommentar