Månadens köp i oktober



Börsen har varit extremt volatil denna oktober månad precis som denna månad brukar vara om man kollar historiskt. Jag har använd en hel del av min krigskassa som jag har byggt upp sen i somras för att göra många och stora köp denna månaden och dessutom tagit in några nya aktier.

I början på månaden valde jag att sälja Nordea och tog istället in Swedbank häromdagen, ett till synes väldigt bra val med tanke på skandalen Nordea hamnade i efter att jag sålde. Största köpen denna månaden har gjorts i investor som nu väger väldigt tungt i min portfölj. Den låga kursen och därmed den höga substansrabatten är en stor anledning till att jag kraftigt har viktat upp mitt innehav i investor, en aktie jag förmodligen aldrig kommer sälja.

Övriga spridda köp har gjorts i Latour, Kinnevik, Svolder, Castellum, Industrivärden, Ratos, Klövern och Ica Gruppen. Har även gjort några nya förvärv i portföljen på bolag jag kikat på ett tag men inte ansett har varit riktigt så prisvärda som jag önskat, bolag som jag nu när börsen har varit sur har köpt är Intrum, Swedbank, Kindred, Wallenstam och Öresund. Har även köpt en del fonder och har där fortsatt att köpa Avanza Global, Avanza Zero, Didner & Gerge Småbolag, Länsförsäkringar Tillväxtmarknad samt spiltans räntefonder.

Tanken är att jag kommer fortsätta månadsspara precis som vanligt i ur och skur oavsett om börsen går upp eller ned. För tillfället har jag en sparkvot på i snitt 50% av min lön varav jag lägger cirka en tredjedel av mitt totala sparande varje månad på börsen, det vill säga ungefär 20% av min lön just nu. Hälften av investeringarna lägger jag i aktier och hälften i fonderna, resten av mitt sparande läggs på sparkontot för att bygga upp en buffert och inför framtida bostadsköp och allt som det innebär.



Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk. En investering kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Allt som skrivs i denna blogg är mina egna åsikter och skall ej användas som en köprekommendation. 

Kommentarer