Hur jag agerar på den volatila börsen


Marknaden är otroligt volatil just nu, vilken taktik och hur man skall agera varierar kraftigt från investerare till investerare. Skall man ta hem vinst och vara nöjd med det man fått? Skall man sälja med förlust för att komma in billigare? Eller skall man fortsätta med sitt månadssparande precis som vanligt?

Som relativt ny aktie- och fondsparare är min taktik följande:

1. Investera regelbundet i stabila aktier- och fonder oavsett marknadsläge, tiden och ränta-på-ränta är min största vän oavsett dåliga eller bra tider.

2. Ha en lagom stor sparkvot för ditt ändamål, minst 10%, man skall kunna leva också. Min sparkvot ligger just nu på mellan 50-60% vilket beror på att jag bor trångt och har en otroligt låg hyra just nu. Ett lägenhetsköp kommer nästa år på en nyproducerad lägenhet i ett populärt område utanför Göteborg vilket kommer sänka mina möjligheter att ha en så hög sparkvot. Nästa etapp lägenheter på samma område och i samma regi har redan gått upp i pris enligt mäklaren, vilket innebär att jag förhoppningsvis har gjort en god affär redan nu.

3. Njut av den långsiktiga avkastningen, går marknaden ned får du mer aktier / fondandelar. Stabila bolag lär prestera bra även långsiktigt, om du kunde få Investor för 100 kr idag och få en utdelning på 15kr om några år igen när marknaden gått upp, samtidigt som aktien återhämtat sig till runt 350-400kr så säger det sig självt vilken avkastning och ränta du nu har fått och fortfarande får på din investering.

4. En tredjedel av mitt sparande är just nu regelbundet i aktier och fonder (ca 15% av lönen), resterande sparande går till likvider inför en kommande björnmarknad (ca 35% av lönen). Insatsen till lägenheten är redan fixat så allt mitt sparande går just nu till aktier/fonder, buffert och krigskassa.

5. Vid en större sättning på 10-20% kommer jag successivt skala in mig med min buffert för att efter 6-12 månader ligga all in i aktier och fonder. Sprida mina risker över flera branscher och därmed också öka mina möjligheter till god avkastning. Eftersom jag fortfarande är relativt ung så är sparhorisonten på mina investeringar ca 30-40 år, med en mäktig kommande ränta-på-ränta effekt att vänta på!

Kommentarer