Månadens köp i december och nyårskarameller!


Nu var sista månadens köp gjorda för 2018. Det har blivit mycket smått och gott under året, strategin har finslipats mot en mer diversifierad utdelningsportfölj och många köp har gjorts i slutet på året.

Börsen har de senaste månaderna fallit kraftigt, mina utdelningsaktier är back, mina fonder är back, mina lottoaktier är back, ändå är humöret på topp! Jag har gått ifrån nya investeringar i lottoaktier helt och hållet och fokuserar nu på stabila utdelningsbolag och fonder för att minska mina risker. Tiden är min vän och med en sparhorisont på 30-40 år har jag tiden på min sida, och med tiden kommer utdelningar och avkastning!

Jag har inte särskilt mycket pengar på börsen och är just nu likvid till multum, börsen får därför gärna falla ännu mer. 1/3 av mitt månadssparande (5000 kr) går till köp av aktier och fonder och 2/3 går till likvider under dessa oroliga tider (10 000 kr). Det gäller att vara likvid när björnen på riktigt slår till!

Har nu under december strukturerat om portföljen inför 2019, och därför sålt mindre poster i diverse aktier och fonder:

Swedish Orphan Biovitrum
Länsförsäkringar Global Indexnära
Robur Ny Teknik

Jag har även gjort fler ISK-konton på Avanza för att lättare kunna följa mina olika innehav. Lottoaktierna ligger nu på en egen depå varav jag inför framtiden lättare kan särskilja avkastningen på dessa och på mina utdelningsaktier och fonder. Något att glädjas åt är att utdelningar fortsätter ramla in oavsett hur börsen går.

I år landade utdelningarna på 907 kr (169 kr), nästa år hoppas jag att jag erhåller minst 3500 kr i totala utdelningar under året. För nuvarande erhåller jag drygt 2600kr i utdelningar / år enligt mitt utdelningsschema. Med tanke på att många av mina bolag förhoppningsvis höjer sina utdelningar för 2019 så borde jag kunna komma över 3500 kr!


I år har jag har även sagt upp mitt bredband (delar nät med telefonen istället) samt Spotify som jag knappt använder. Istället har jag börjat testa att spara 200 kr per månad i en "resemaskin" på börsroboten Lysa, pengar som skall användas för diverse resor utomlands. I lysa har jag valt en 60/40 portfölj där det är 60% aktiefonder och 40% räntefonder. Detta då jag avser att åka utomlands inom 5 år med dessa pengar (givet att portföljen har utvecklats positivt). Kontot på lysa skapades i slutet på november och jag kommer försöka följa upp utvecklingen på detta kvartalsvis från och med nästa år.


Månadens aktieköp:

4st Hufvudstaden (nytt innehav)
40st Klövern B
12st Hemfosa Fastigheter
8st SCA B (nytt innehav)
9st Diös Fastigheter
10st Resurs Holding (nytt innehav)
4st Öresund
2st Kinnevik
3st Holmen (nytt innehav)

Månadens fondköp:

Avanza Global
Didner & Gerge Småbolag
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
Spiltan Högräntefond
Spiltan Räntefond Sverige
Xact Högutdelande

Utdelningsportföljen (bolag och fonder som ger utdelning) ser just nu ut enligt följande:



Mål för 2019:

  • Uppdatera bloggen minst 1 ggr / månad. 
  • 60 000 kr i nysparande i aktier och fonder
  • 2400 kr till reseportföljen på Lysa
  • 120 000 kr mer i likvider
  • Erhålla utdelningar på totalt över 3500 kr
  • Finslipa min utdelningsstrategi och målvikt på innehaven
  • Balansera upp portföljen enligt målvikten
Med detta vill jag även säga gott nytt år och jag fortsatt god avkastning på er!


Kommentarer