Månadsrapport januari



Jag har inlett året med att bli sambo, kommer att få något höjd hyra men en avsevärt högre levnadsstandard, diskmaskin t.ex, sen så delar man ju på alla fasta kostnader. Räknar man dock med att jag kommer betala mindre skatt i min nya kommun, drygt 6200 kr / år mindre så är den nya hyran utraderad vilket är trevligt :-). Dessutom kommer jag ha mycket närmre till jobbet vilket innebär mindre bensinpengar och slitage på bilen, funderar till och med om jag kan sälja bilen? Vi får se! Detta innebär antagligen att jag kommer få ett rekordår när det gäller sparkvot och sparande!

Året har startat starkt och jag kommer från och med nu i år redovisa värdet på min utdelningsportfölj varje månad. I januari har utdelningsportföljens värde har stigit med 6,64% och är nu uppe i 117 186 kr. Under januari har jag erhållit totalt 40,2 kr i utdelning. Jag kommer försöka fortsätta redovisa portföljvärde, sparkvot, månadsköp och utdelningar varje månad med siffror och diagram.



Jag har valt att avvakta köp av aktier och fonder i utdelningsportföljen och lägger pengarna på hög istället, sparkvoten denna månaden blev drygt 52%. Anledningen till att jag avvaktar köp är att brexit närmar sig, den 29-30e mars kan det smälla till rejält och då gäller det att vara beredd.

Denna månaden har jag istället öppnat 3st nya portföljer för ett mer kortsiktigt och halvlångsiktigt spar pga jag börjar få för mycket kontanter. Dessa är "Räntetrippelmaskinen" och "Trygghetsmaskinen" för 1000 kr/mån vardera samt "Aktiefondräntemaskinen" för 2000 kr/månaden. Tanken med dessa portföljer är att de skall användas inom 0-10 år och därför är dessa mer defensiva.



I den nya fliken övriga portföljer finner ni dessa nystartade portföljer. Jag har där valt att redovisa fördelningen på alla mina andra portföljer. "Räntetrippelmaskinen" är en variant på räntetrippeln med en gnutta guld. "Trygghetsmaskinen" är en defensiv portfölj med aktier, räntor, obligationer och guld. Den halvlånga portföljen "Aktiefondräntemaskinen" är en 60/35/5 portfölj (aktier, räntor/obligationer, och guld).  Resemaskinen i sparroboten Lysa är mitt målspar till framtida resor och är en 60/40 portfölj. Här finner ni även min fördelning på  PPM och ITP1 samt mina mikrosparportföljer "Eventuella framtida barnportföljen" och "Framtidsmaskinen." Min reseportfölj i Lysa är nu uppe i 2448 kr, utvecklingen totalt och i år ser ut enligt följande.



Portföljen är en 60/40 portfölj då jag räknar med att plocka ut pengarna inom 5-10 år, jag sparar 200 kr/mån i denna portfölj varje månad. Förutsättningarna för att få använda pengarna är att portföljen är värd minst 10 000 kr och har en positiv avkastning. Jag är faktiskt imponerad av hur Lysa presterar än så länge, den är välbalanserad, har lägre volatilitet men ger ändå rimlig avkastning mot risk i jämförelse mot 100% aktier. Den balanserar emellanåt om portföljen automatiskt så att den försöker hamna så nära 60/40 i balans som möjligt, enkelt och snyggt!


I månadens rapporter kan jag konstatera att SEB höjer sin utdelning till 6 kr från 5,75 kr eller 4,35% höjning samt ger en extrautdelning på 50 öre, alltså 13% höjning om man räknar med extrautdelning. Swedbank höjer utdelningen till 14,20 kr från 13 kr vilket innebär en höjning om 9,2%. Öresund ger en utdelning på 5,75 kr från 4,75 kr 2017, förra året distribuerade de värdepapper vilket man inte kan ta med i beräkningen, en höjning på drygt 10% per år räknat på 2 år.

Investor höjer utdelningen med 1 krona till 13 kr från 12 kr (8,3%), Castellum höjer till 6,10 kr från 5,3 kr (15,1%). SCA höjer utdelningen till 1,75 kr från 1,50 kr (16,7%). Intrum och Creades behåller sin utdelning på 9,5 kr respektive 14 kr (0%). Holmen höjer utdelningen till 6,75 kr från 6,5 kr (3,8%). Hittills är jag nöjd med utdelningshöjningarna även om jag är lite förvånad att Intrum med sin goda historik inte klarade av att höja utdelningen en aning. Fler rapporter kommer in och vi lär säkert se någon enstaka utdelningssänkning här och där.

Trots att jag inte gjort några aktieköp denna månaden ökar mina total utdelningar / år pga utdelningstillväxten, hittills denna månaden har mina totala utdelningar ökat till 2683,62 kr/år från 2616,53 kr / år (+2,56% utdelningstillväxt hittills eller 67,09 kr/år).



Vi har fler rapporter att vänta på och mer eventuella utdelningshöjningar som kommer öka tillväxten i portföljen. Det kommer bli ett spännande år, en eventuell lågkonjunktur kan vara runt hörnet, brexit närmar sig, handelskrig är i fullt gång etc. Jag kommer köra mer defensivt framöver med mina investeringar, och med det önskar jag er god avkastning.

Kommentarer

  1. Hej thokeinvest! Kul med månadsavstämningar, framför allt när det går bra! ;) Nu är det andra gången jag hör om någon som använder sig av Lysa, aldrig hört talas om det innan....Är det inte mycket som försvinner i avgifter? Grattis till samboskapet och lycka till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej slim kul att du kikade in! Jag har nyss börjat med lysa , förvaltningsavgiften ligger kring 0.38% vilket är aningen högt i min smak, men för mikrospar som jag har där (200kr/mån) så är det omöjligt att få ihop en 60/40 portfölj på annat vis. Sen så är det ju kul att jämföra och se hur lysa presterar. Jag har inga samarbeten med lysa utan gör det bara för skoj skull, det blir inga större pengar i sammanhanget då jag kommer plocka ut dem ibland till utomlandsresor. 😉 Tack så mycket och lycka till du också 😀🍾

      Radera

Skicka en kommentar