Jag viktar över i guld och räntor


Börsen har gått urstarkt i år efter ett svagt år förra året, men ser det verkligen så ljust ut framöver som många vill påskina? Girighet föder girighet, och är det något som börshajarna är, så är de giriga.

Det finns flera indikatorer som pekar på en avmattning i konjunkturen, arbetslösheten är rekordlåg vilket brukar vara ett av tecknen att det är på väg att vända, vilket är helt naturligt såklart. Det pågår även handelskrig mellan USA och Kina som vi ännu inte vet vad det bär hän. Och så har vi så klart det här med Brexit som närmar sig allt fortare, närmare bestämt den 30-31 mars.

Dessa faktorer har fått mig att vikta om till guld och räntor i min utdelningsportfölj, jag vet vad jag har men inte vad jag kommer att få. Jag har därför lagt byt order på alla mina aktiefonder som nu har gått upp kraftigt i år till guld och räntor, dessa motsvarar ca 40% av portföljen. Bytet går till Pacific Precious och Spiltans räntefonder.

Min portfölj liknar nu en 60/40 portfölj vilket är lagom defensivt för mig just nu. Om detta är rätt val återstår såklart att se, det är såklart en spekulation från min sida. Guldet brukar historiskt gå väldigt starkt i början på året och särskilt starkt i oroliga tider, så det ser ut som en relativt säker placering än så länge trots en hög dollar som i någon mån korrelerar med guldet. I början på april kommer jag börja sälja av guld och istället köpa tillbaka fonderna igen.

Börsen är som den är och jag är hellre aningen mer försiktig och defensiv just nu när björnmarknaden är här. Om ytterligare börsfall kommer att ske kan ni i denna tabell se skillnaden på hur din portfölj kommer må beroende på hur stort fallet blir:


Som exempel, om börsen sjunker 30% vilket inte är särskilt ovanligt i björnmarknader, så kommer en 100/0 portfölj också sjunka 30%, en 60/40 portfölj däremot sjunker endast 18% (0,6*0,3 = 18%). I kronor och ören kan det bli stor skillnad beroende på hur stor portfölj man har, i exemplet ovan är portföljen värd 100 000 kr vilket gör en skillnad på 22 000 kr (22% av portföljens värde). Om du t.ex. har 1 000 000 kr så kan du lägga till en nolla till i skillnad.

Om nu mot all förmodan börsen skulle stiga med, säg ytterligare 10% i år (totalt 20% för året). så kommer 100/0 portföljen vara värd 110 000kr, och 60/40 portföljen ca 106 000 kr väldigt förenklad räknat, vilket inte är en särskilt stor skillnad med tanke på den avsevärt lägre risken du har tagit. I vilket fall tycker jag att det är värt det just nu med tanke på hur läget ser ut, pessimist som jag är.

Var försiktiga därute,

Thoke

Kommentarer