Så agerar jag med mitt innehav i Swedbank


Ingen har väl missat nyheterna om Swedbank och deras härva i den eventuella pengatvätt som skett. Vi vet alla vad som hände med danske bank, stora böter väntar, aktien gick från 250 kr till ca 130 kr. Om tvätten skett i dollar så kommer USA kräva dryga böter av Swedbank, det finns stor risk för att Swedbank aktien likt Danske kommer bli blodröd inom en snar framtid.

För mig personligen vill jag inte äga bolag som sysslar med sådan här verksamhet, dessutom florerar det rykten kring hur Swedbanks VD har agerat mot en tidigare chef som fick sparken för att denne påtalat problemen som finns i verksamheten. Detta har inte heller ökat mitt förtroende för bolaget.

Det enda logiska i denna situation för mig är att realisera förlusten på ca -20% och därmed sälja av hela mitt innehav i Swedbank. Istället kommer jag öka mitt innehav i Resurs Holding, Holmen, Bure och Öresund. Det är inte säkert att det blir några böter och mer kursfall för Swedbank, men den risken vill jag inte ta, om mitt agerande är rätt får framtiden utvisa.

Kommentarer