Investor kvartalsrapport Q1 - på väg mot sämre tider



Investor är ett bolag som ligger mig varmt om hjärtat och som är mitt absolut största innehav. Under första kvartalet 2019 uppgick deras totalavkastning till 11 procent jämfört med sixrx som avkastade 13 % deras större dotterbolag har rapporterat en stark vinsttillväxt på 27 %. Deras kärninvesteringar gav en totalavkastning om 10 % i kvartal 1 och patricia industries växte 7 %.

Substansvärdet ökade från 428 kronor kv4-18 till 468 kr kv1-19 vilket vid dagens kurs ger en substansrabatt på runt 10 %. Investor har även onoterade bolag och redovisar en justerat substansrabatt inklusive dessa på 532 kr vilket är drygt 22 % högre än kv4-18 och motsvarar en rabatt på drygt 21 % mot nuvarande kurs.

Investors VD skriver i redogörelsen att en viss avmattning på efterfrågan inom närtid håller på att ske men att det är svårt att sia om hur allvarlig den skulle kunna bli. Det skall bli fortsatt intressant hur detta stämmer överens med andra bolag inom industrin då det på många sätt är i den sektorn som vi först kommer att få se en avmattning  i konjunkturen. Jag tycker dock att Investor är fortsatt köpvärd på lång sikt på dessa nivåer men avvaktar köp tillsvidare då de redan väger tungt i min portfölj. Investor har bolag i branscher som rider på megatrender som åldrande befolkning och högre efterfrågan på sjukvård vilket jag tror kommer gynna dem på sikt.

Investors delårsredogörelse för kv1-19 hittar ni här.

Länk till Investor hos Avanza (affiliatelänk)

Kommentarer