Thokes courtageguide













I månadens köp redovisar jag nya förvärv och vilka befintliga innehav jag fyllt på i. Något jag inte tar upp direkt är hur jag tänker för att minimera mina avgifter, dvs minimera mina courtageavgifter. Därför tänkte jag redogöra hur courtage fungerar och hur jag försöker tänka på courtaget när jag handlar i aktier.

Hos Avanza så finns det olika så kallade courtageklasser beroende på vilka summor du handlar för. I början så får du handla gratis på de största marknaderna på stockholmsbörsen upp till 50 000 kr, för att sen få betala en avgift för varje affär beroende på vilka summor du handlar för. Det bästa är att välja den courtageklass som passar dig och din strategi bäst. Gör du liksom jag, många mindre affärer för under 15 600 kr per köp så passar mini bäst.


Det rörliga courtaget, dvs priset du betalar vid en affär är på klass mini 0,25 %, dock minst 1 kr. Det finns det ett litet trix som gör att man kan handla under 0,25 % i rörligt courtage!

Låt oss säga att du handlar en aktie för 400 kr, du betalar då 1 kr i courtage, dvs 0,25 %. Men! Om vi ponerar att du handlar för 597 kr, så får vi också 1 kr i courtage på Avanza, dvs 0,1675% i courtage, hur kommer detta sig? Jo, detta beror på hur Avanza avrundar 1 kr uppåt eller nedåt!

När du handlar för 597 kr så blir courtaget 597*0,25% = 1,4925 kr = 1 kr (det avrundas nedåt), dvs ditt verkliga courtage blir 1 / 597 kr = 0,1675 %.

Om du istället gör ett köp på 598 kr så får du 598*0,25% = 1,495 kr = 1,5 kr = 2 kr (det avrundas uppåt), dvs ditt verkliga courtage blir 2 / 598 kr = 0,334%.

Detta kan vi alltså utnyttja för att få så lågt courtage som möjligt genom att handla så nära 597 kr, men aldrig över den summan för då betalar vi mer i courtage, både i kronor och i procent! Alla bäckar små och med ränta på ränta kommer detta sikt att göra skillnad på hur din portfölj utvecklar sig.

Jag försöker alltid handla så nära 597 kr som möjligt för 1 kr courtage i de fall detta går, därefter blir det lite mer komplicerat hur du skall tänka.

Det billigaste procentuellt sett i courtageklass mini är att handla för 1 kr courtage så nära 597 kr som möjligt, annars mellan 499-597 kr (0,2% -> 0,1675% courtage). Nästa nivå är så nära 997 kr som möjligt, annars mellan 930-997 kr (0,215 % -> 0,2 %). Nästa nivå är så nära 1393 kr som möjligt osv.

Courtage / affär
1 kr / 400 kr = 0,25 %
1 kr / 499 kr = 0,20 %
1 kr / 597 kr = 0,1675 % <--- 1. Det är billigast att handla så nära 597 kr sen mellan 499-597 kr.

2 kr / 598 kr = 0,334 %
2 kr / 930 kr = 0,215 %
2 kr / 997 kr = 0,20 % <--- 2. 997 kr är näst billigast efter punkt 1, sen mellan 930-997 kr.

3 kr / 998 kr = 0,30 %
3 kr / 1397 kr = 0,215 % <--- 3. P.s.s så är det här bäst att handla för 3 kr courtage.
4 kr / 1398 kr = 0,286 %

Dvs.
1. Handla mellan 499-597 kronor men helst så nära 597 kronor som möjligt för lägsta courtage.
2. Om 1. är omöjligt, handla mellan 930-997 kronor men så nära 997 som möjligt.
3. Om 1. och 2. inte går, handla så nära 1397 kronor som möjligt.

Uppdatering:
Efter att jag fick en fråga från en person som inte förstod hur detta fungerar riktigt så jag jag försökt att underlätta det genom att illustrera courtagekostnaden i ett diagram. Diagrammet illustrerar courtagekostnaden (1 kr, 2 kr 3 kr osv.) i förhållande till köpkostnaden du gör, dvs totalkostnaden du får när du köper ett gäng aktier. Som ni kan se i Thokes courtagetrappa finns det en blå linje som visar vilken procentuella courtagekostnad du får i förhållande till vilken total köpkostnad du tänker göra. Som vi ser så är det lägst courtage i det gröna området, dvs ungefär mellan 499-597 kr. Hoppas att detta diagram får dig att se hur det hänger ihop bättre. :-)

Thokes courtagetrappa


Det bästa vore såklart att köpa för större summor för att minimera courtaget ytterligare, dock är det ju inte alltid man vill göra ett enstaka köp i kvartalet eller per år. För mig passar courtageklass mini ypperligt och det innebär att jag kan göra fler regelbundna köp i fler bolag varje månad och därmed få ett bra snittpris på mina aktier och dessutom minska risken att jag köper på fel tillfälle.

För att kolla hur mycket du betalar i avgifter så kan du se det på Avanzas avgiftssida. Den hittar du här.



En annan sak som är otroligt viktig när du handlar på börsen är vilken marknad du handlar på då priset skiljer sig avsevärt. Priset 1 kr för mini gäller endast på de stora listorna small, mid och large cap på Stockholmsbörsen samt First North. På de mindre listorna som t.ex. NGM & Nordic MTF är lägsta courtage hela 19 kr! Dvs skulle du köpa en aktie för 597 kr där så skulle courtaget fortfarande bli 19 kr, eller drygt 3 %!

Skall man handla på de mindre listorna måste man alltså köpa för större summor om det ska löna sig rent avgiftsmässigt. För att få 0,25 % i courtage på NGM & Nordic MTF så måste du handla för 7600 kr, brytpunkten mellan 19 kr och 20 kr i courtage på dessa listor är vid summan 7816 kr. Fortnox är ett exempel på en populär aktie som handlas på Nordic MTF med lägsta courtage på 19 kr.




Skapa gärna ett konto på Avanza (affiliatelänk) och kom tillbaka till denna guide för att se hur du bäst köper aktier för att minimera dina courtagekostnader. Hoppas du fick någon nytta av inlägget och sparar några kronor på att följa mallen :-)

Avkastning på er!

/Thoke

Kommentarer

  1. Hos Nordea kan man handla för 1600kr till courtage av 1kr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carl! Det stämmer men vad jag vet så är deras plattform totalt förkastligt, jag lyckades inte ens skapa ett konto och gav således upp. Har plattformen blivit bättre sen några månader tillbaka eller är den lika urusel fortfarande?

      Mvh Thoke

      Radera
  2. Hade inga problem starta ett ISK konto, Avanza och Nordnet är användarvänliga, var ganska mycket problem i början på nordea, men nu funkar det bra, kör efter devisen varje krona räknas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju suveränt och ett bra motto att leva efter, behöver man vara vanlig bankkund också eller kan man ansluta sig till endast nordea investor gratis?

      Radera
  3. Jag har inget i övrigt i Nordea, och betalar inget mer än courtage

    SvaraRadera

Skicka en kommentar