Resurs Holding kvartalsrapport Q1 - Presterar fortsatt starkt



Resurs Holding är ett relativt nytt bolag som jag tagit in i min utdelningsportfölj. Nordic Capital har ett bra tag nu sålt av sina andelar vilket har legat som en våt filt över bolaget och hållit nere kursen på dessa nivåer. Resurs har under första kvartalet växt med 16 % jämfört med deras årliga mål på 10 %. Intäkterna ökade med 11 % och resultat efter skatt ökade också med 11 % från 265 mkr till 294 mkr.

Bolaget växer snabbare än snittet på kreditmarknaden och arbetar ständigt med att samarbeta med andra bolag inom t.ex. betal- och finansieringslösningar som t.ex. Dicopay, Kivra. Ett orosmoln som finns är nya regelverk i Norge och ökad konkurrens inom konsumentlån på denna marknad.

Resurs holding är just nu nere 5 % på rapport vilket jag tycker är en överreaktion, antagligen på oron i Norge och därav den aningen försämrade marginalen på 9,6 % mot målet 10-12 %. X-dag för utdelning i resurs är 26 april om 1,95 kr / aktie. Resurs ger utdelning 2 gånger per år, i april och oktober och ger på dessa nivåer en direktavkastning på runt 5,8 % vid rådande utdelning. Jag tycker fortsatt att bolaget presterar bra trots oron i Norge, de fortsätter växa stabilt och snabbare än marknaden i stort vilket jag tycker innebär att Resurs är fortsatt attraktivt värderat på dessa nivåer.

Kvartalsrapport Q1 för Resurs kan ni hitta här.
Länk till Resurs Holding hos Avanza (affiliatelänk)

Kommentarer