Sälen - en känsla av frihet!


För en vecka sen spenderade jag en långhelg på konferens med mina arbetskamrater i Sälen varav detta även gynnade mitt relativt nya innehav i Skistar! På torsdagen åkte vi upp gemensamt med buss och vi gjorde det klassiska och stannade och åt på BK i Grums. En hamburgare med dricka och pommes kostade 90 kr, 90 kr!? Jag äter nästan aldrig snabbmat och blev nästan chockad över att det är så dyrt, speciellt när jag tog en tugga och kände smaken, den smakade knappt något och om det var något den smakade så var det bränt. Jag kan laga en mycket bättre och godare hamburgare för 25% av priset hemma stående i kalsongerna. Nåja är man på semester så är man och då ska man unna sig lite #slösadkrona tycker jag, allt för bekvämligheten. På vägen upp tuggade jag självfallet på lite Godis från Cloetta för att återigen nyttja ett annat av mina portföljbolags produkter, kul! 

På vägen upp passade jag på att läsa denna bok skriven av Sveriges egen Warren Buffet. Några kollegor hade frågor och funderingar på vad det var jag läste, men när jag förklarade så var ingen intresserad av att lyssna på hur man skall göra för att bli ekonomiskt fri. 

Vi kom upp sent på torsdagen, handlade lite frukostkäk och checkade in i stugan och gick i sängs efter lite kvällshäng. På fredagen hade vi en spännande konferens om bla. företagets ekonomi, framtidsmål mm, de bjöds på lunch och fika. Först klockan 14 kunde vi ta oss ut till backen och känna på snön. Så här sent på eftermiddagen var det nästintill omöjligt för mig att ta mig fram på snowboarden, det var uppkört, blött och tung. Gav upp efter 2 timmar och tog mig istället till skiduthyrningen och bytte till slalomskidor med mitt multihyrpass och därefter till stugan för lite bastu och ölhävning.

Första åket på fredagen blev i Branten med Snowboarden

Chillade en stund med den udda figuren Korv-Erik vid den obligatoriska turen genom trollskogen
Lördag kl 9.00 öppnade liftarna igen, och vem var inte bland de första att åka i backen om inte er självaste Thoke! På natten hade det varit ca - 9 grader och det hade även kommit lite nysnö vilket innebar att backen hade en grym pist med lite nysnö över. Det var en helt underbar skidåkning, total frihet att åka i backarna! På förmiddagen var det molnigt och dimmigt med lite lätt nysnö som föll under dagen, vid lunch tog vi oss över till Tandådalen och avnjöt en öl och lite viltkebab. Det var först på eftermiddagen som solen stack fram och gav oss en underbar kvällsåkning. På kvällen var vi ett gäng som drog till Bistro för att käka middag. Där valde jag en ljuvlig Reninnerfilé med rödvinsås med 2 glas rött vin till. På kvällen drog vi till XS, festade och fuldansade hela natten! Det blev en hel del slösad krona denna helgen :D

En underbar kväll i skidbacken

Så med det sagt så kommer vi  nu då till det roligaste med inlägget, ekonomin såklart! Under resan tänkte jag i princip ingenting på att spara pengar. Jobbet betalade bussen, stugan, en lunch och en middag samt liftkort. Den enda maten vi lagade var frukost resten köpte vi på restaurang.

Kostnad konferensresa sälen 2019

Skidkort multihyr 2 dagar: 712 kr (15 % rabattkupong)
Buss från hemmet till jobbets buss: 126 kr
Godis, kaffe och fika: 95,30 kr
Burger King: 90 kr
Viltkebab m. öl 130 kr (tror de glömde ta betalt för ölen?)
Inträde XS: 180 kr
2 st öl XS: 140 kr
Reninnerfilé m. 2 glas vin: 500 kr (dricksade till och med för att runda av uppåt)
Frukostmat: 0:- (av någon anledning så insisterade en kollega på att bjuda oss andra).
Baguette och godis: 64,90 kr
Lunch: 109 kr
_________________
Summa: 2147,20 kr

Jag plockade ut ca 3100 kr från min resemaskin i Lysa där jag målsparar för att finansiera skidresan, vilket innebär att jag har 952,8 kr som skall tillbaka till resemaskinen. Jag avrundar denna summa till 1000 kr som skall tillbaka till resemaskinen då det är minsta insättningen till Lysa (utöver det ordinarie autogirot som har lägsta belopp 200 kr). Vill du också målspara och mikrospara i Lysa med en avgift på max 0,4 % så kan du använda min inbjudningslänk. Då får både jag och du rabatt på Lysas avgift (jag har inga samarbeten med Lysa).

För dessa pengar som jag använt till skidresan så har jag en otroligt rolig och härlig helg! Självklart hade jag kunnat snåla mer, inte köpt kaffe, godis, lagat min egen lunch och middag, struntat i att gå på klubben, haft med min egna öl eller inte druckit någon alls etc. Då hade jag kanske kunnat hamnat på lite drygt 1000 kr i kostnad för skidresan, men hade det varit värt det? Jobbet bjöd på det mesta så jag ansåg att det var helt ok att slösa lite och njuta av tillvaron.

Allt handlar inte om att spara pengar hela tiden, man skall kunna unna sig emellanåt utan att man gråter blod för att man slösat. Hursomhelst så tyckte jag utan tvekan att det var värt det denna gången för att få lite mer semesterkänsla. En semesterresa är ett minne för livet och då vill jag inte minnas det med att jag var en snål jävel, utan med ett minne av skratt, god mat och gott sällskap.

Med min framtida pengamaskin kanske detta blir en stor del av livet, att jobba mindre, resa mer och njuta av livet. Att det skulle bli tråkigt att sluta jobba tror jag inte ett ögonblick på, världen är stor och mycket finns att utforska. Att vara ekonomiskt fri är en känsla av oberoende, att inte behöva oroa sig, att klara sig själv. Det är något jag alltid har strävat efter att uppnå.

Ett lite halvt off-topic inlägg och med det sagt säger jag sparad krona och god avkastning på er!

Mvh Thoke



Kommentarer