Bolag på bevakningslistan - del 1


Jag lyfter här fram några bolag som jag tycker är intressanta och därför har lagt på min bevakningslista. Något jag strävar efter är att hitta lönsamma bolag med en stark tillväxt och gärna med hög utdelningstillväxt. Hög direktavkastning är inte allt utan ett bolag som växer kraftigt och fortsätter att ge fina utdelningshöjningar kommer ju en fin totalavkastning.

Något gemensamt för dessa bolag är att de är högt värderade i dagsläget, men som man brukar säga, priset är vad du betalar, värdet är det du får. Bra bolag kommer alltid vara högt värderade så när det kommer en svacka gäller det att slå till, och det rejält. Jag har valt att lyfta fram 5 bolag ur bevakningslistan men jag tycker egentligen att alla dessa är nästan lika intressanta att ha i portföljen på sikt.



AAK är en leverantör av vegatabiliska oljor och fetter som används i livsmedel. De har ett stort utbud av olika råvaror och en utbyggt processkapacitet som skapar möjligheter för tillväxt inom många olika kategorier, från kosmetika till mat och bakverk. Har en uttalad policy att produktutveckling skall ske i närhet med kund. Bolaget har en stabil verksamhet med en stigande utdelningstrend och en utdelningsandel på låga 34,7 % vilket innebär stora möjligheter för framtida utdelningshöjningar. DA ligger i dagsläget på 1,1% med en utdelning på 1,85 kr.



Beijer Ref är ett teknikbolag inriktat på lösningar inom bland annat kyla och klimatreglering och driver sin verksamhet i bland annat Europa, Afrika och Asien. De har en riktigt fin utdelningstrend och ger i dagsläget en utdelning på 3 kr / aktie med en DA på 1,4%, en utdelningsandel på 45,6 % möjliggör fortsatta utdelningshöjningar i takt med att bolaget fortsätter växa stabilt.



Sectra är ett riktigt intressant bolag som utvecklar produkter inom medicinsk IT och säker kommunikation. Bolaget har riktigt fin tillväxt och fina marginaler, utdelningshöjningar är inget som har legat på tapaeten direkt de senaste åren då den har legat stabilt på 4,5 kr / aktie i flera år nu, i dagsläget med en DA på 1,5%.
Firefly arbetar med brandsäkerhet, dvs de utvecklar tillverkar och säljer system som minimerar risken för att bränder och dammexplosioner skall uppstå. De arbetar nära kund och deras behov och är verksamma bland annat inom tillverkningsindustri, infrastruktur etc. De har en relativt god och stigande utdelningstrend med en DA på 3,6 %. De har en riktigt fin tillväxt och omsättning vilket trots den höga utdelningsandelen kan komma att ge fortsatta utdelningshöjningar så länge som bolaget växer.


Swedencare, ett bolag inom nischen och megatrenden på husdjursmarknaden. Skillnaden med detta bolag från många andra bolag är att de främst arbetar med premiumprodukter inom djurhälsa. En växande befolkning och högre välstånd gör att fler skaffar och vill ta hand om sina husdjur, något vi sett explodera på den asiatiska marknaden. Företaget ger ingen utdelning men har en riktigt fin tillväxt som har fått kusen att skjuta i höjden de senaste 2 åren. Ett intressant företag i en intressant framtidsbransch.

Sammanfattning
Det finns många fina bolag därute och jag tänker att det är bra att även ha koll på tillväxtbolag även om de har en lägre direktavkastning i dagsläget. Till en början kommer jag fortsätta bygga på min stabila grund som jag har nu och därefter lägga till lite tillväxtbolag som krydda eftersom jag hittar köptillfällen. I ett framtida inlägg kommer jag kort gå igenom 5 bolag ytterligare som jag har på min bevakningslista och kort beskriva dessa, därefter kommer jag lyfta fram de boalg som jag tror har störst potential att komma in i min portfölj.

Vilka bolag har ni på bevakningslistan och som ni tror kommer att få komma in i värmen så småningom?

Mvh Thoke

Kommentarer

  1. Tror starkt på Chromogenics som står inför en kommersiell genombrott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym! Utan att vara påläst så ser bolaget vid första anblick ut som ett förhoppningsbolag, det är inget som jag personligen investerar i längre då jag gått på rejäla minor i liknande bolag.

      Hoppas dock att du lyckas med din investering och tack för kommentaren!

      Mvh Thoke

      Radera

Skicka en kommentar