Dold skatt vid investering i P2P-lån


Låneplattformar som erbjuder lån till företag och privatpersoner, så kallade P2P-lån har poppat som svampar lite varstans både i sverige och globalt. P2P-belåning (eller Peer-to peer-belåning) är ett sätt för dig som privatperson att investera i lån. Det går till så att du sätter in en summa / månadssparar i bolagets plattform som erbjuder lån, som tack för att du lånar ut dina pengar så får du en ränta, efter att de har dragit sin avgift från dig såklart. Efter att du har fått din ränta får du precis som på ett vanligt sparkonto betala 30 % i skatt på ränteintäkterna.

Aktörer som Brocc, Toborrow, Lendify, Tessin med flera har blivit väldigt populära, både att investera i och att låna av. Det som många inte har koll på, inklusive mig själv tills relativt nyligen är att det finns en dold skatt på utlåning som drabbar dig som investerare, en så kallad "serviceavgift." Företagen som erbjuder dessa lån är sparsamma med att belysa detta då det inte ligger i deras intresse överhuvudtaget, tji fick du som vanligt.

Alltså detta med denna hemliga skatten, vi säger hypotetiskt att du har en viss avkastning och har en viss avgift från låneutgivaren som du investerar hos, vi säger t.ex. att du får en avkastning på 10 % och att du efter avgifter får 8 % i handen, dvs avgiften är på 2 %-enheter. Du tror att du skattar 30 % på räntan som är efter avgiften har dragits, men detta är fel! Du skattar för avkastningen som du får innan avgifterna är dragna, alltså skattar du på räntan som är 10 % i exemplet ovan. Lite krångligt, eller hur?

Skatteverket resonerar att avgiften som i detta exempel är 2 % inte är avdragsgill då det är en förvaltningsutgift, vilket innebär att de anser att skatten skall dras av dig som lånar ut pengarna för hela räntesatsen, innan avgiften är dragen. Detta innebär alltså att du till viss del blir dubbelbeskattad!

Sånt här gör mig glad!

Informationen om den dolda skatten fick jag nys om på dagens industri förra veckan. Personligen är jag inte särskilt intresserad av P2P-lån av olika anledningar och jag har inte ens testat på hur en sådan tjänst fungerar. Investerar du i någon låneplattform? Vilken tjänst använder du och hur har det fungerat för dig?

Mvh Thoke

Kommentarer

  1. Hej!
    Testar lite Lendify och Toborrow. Tycker de är ganska tydliga med skatter och avgifter så det var ingen nyhet för mig.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju bra att vissa är tydliga med denna dolda skatt då jag har svårt att hitta denna information på deras hemsidor när jag kikar. Hur har dessa investeringar fungerat för dig, känns det tryggt och stabilt än så länge?

      Mvh Thoke

      Radera
    2. Tycker den är tydlig hos Lendify.

      Jag tycker att det fungerat väldigt bra för mig. Jag har en liten del av mitt långsiktiga sparande hos dem. idag ca 1,6%.

      Jag har investerat i ca 2,5 år och har ett snitt på 5,2% efter skatt och avgifter. Det tycker jag är helt okej med tanke på vad det är jag investerar i.

      Tycker det är så smidigt med Lendify och att det sköter sig helt själv.
      Jag kan tänka mig att ha max 4-5% av portföljen i Lendify.

      Mvh PB?

      Radera

Skicka en kommentar