Jag köper aktier när börsen surar


Börsen är riktigt sur just nu, omx slutade på -0,20 igår och dow jones på -0,86. Vi lär fortsätta se en mer volatil sommarbörs. Det är inte heller ovanligt att börsen svänger upp och ned till och från, det är snarare naturligt. Ändå skall man ha respekt för att börsen har gått upp mycket i år och jag är ändå glad att jag valde att sänka risken i portföljen för ett tag sen även om det har inneburit att jag har halkat efter index, nu börjar jag dock krypa mig närmare och närmare för varje dag. 

Jag har såklart passat på att handla lite nu i måndags och igår när börsen har surat, om den kommer gå ned mer eller inte låter jag vara osagt men genom att försöka sprida ut mina köp så kommer jag minska risken att köpa för hela månadssparandet på en topp, som vanligt försöker jag handla så nära 597 kr som möjligt för lägsta courtage.

2st Intrum á 227,20 kr
Tyvärr sjönk aktien några kronor till och bottnade lite över 220 där stödet låg rent tekniskt, men jag är nöjd ändå jag tror att detta kommer att vara ett riktigt bra köptillfälle oavsett med tanke på deras starka Q1-rapport. 

8st Kindred á 71,20 kr
Jag var väldigt snabb på bollen i och med VDns stora insiderköpet och valde att öka lite till i detta innehav. Visst de har haft problem i och med den nya regleringen men detta kommer att fixa sig tror jag, jag tar därför rygg på VDn. 

7st SCA á 75 kr
Skog är överlag är väldigt lågt värderat och jag tror att en sektorrotation skulle kunna komma så småningom, jag tänker som aktiestinsen här, han köpte skog när alla andra köpte IT. Den dyra dollarn lär hålla i sig vilket ger ytterligare boost till skogsbolagen. Jag valde därför att öka mitt innehav i SCA en aning. 

10st Resurs á 54,75 kr
Denna aktie har haft en våt filt i form av sin ägare Nordic Capital som säljer av sitt innehav varje år, man skulle nästan kunna se Resurs holding som en obligation i och med den höga direktavkastningen på ca 6,5 %. Jag gillar bolaget och värderingen och valde därför att öka lite, Resurs delar ut 2 gånger per år och varav en utdelning för året är kvar och väntas i oktober. 

5st Xact Högutdelande á 116,60 kr
En populär utdelande fond som jag speciellt gillar att handla när det är surt på börsen, dels så sprider jag mina risker över fler bolag och dels får jag ett riktigt fint snitt i denna fina fond som kommer att ge min en fin direktavkastning i maj varje år framöver. Denna fond kan jag tänka mig att köpa i alla väder och valde därför nu att öka mitt innehav i fonden. 

Börsen kan falla mer, eller gå upp, den som visste det sitter på en guldgruva. Jag väljer att köpa regelbundet även om jag kör en mer defensiv karaktär på min portfölj just nu och köper både aktier i olika branscher, aktiefonder, guld och räntefonder av olika slag för att sprida mina investeringar i olika tillgångar och valutor. 

Har du köpt något nu när börsen surar?

Mvh Thoke

Kommentarer