Månadsrapport April


Det har varit ett riktigt rally på börsen denna månaden vilket också innebär att jag har legat rejält snett efter att jag minskat min aktieexponering från 100 % till 60% i februari. SIXPRX är upp 21,31 % i år och 5,43 % under April, det är helt sanslöst vad starkt börsen går! Denna månaden har 800 kr av månadssparandet gått till Lysa och 15 000 kr in i utdelningsmaskinen på Avanza och 200 kr till Avanzafondmaskinen. Lönen kom in på dryga 28 000 kr vilket innebär en sparkvot på ca 57 %, en sparkvot som jag är väldigt nöjd med. 

Under månaden har jag använt min resekassa på Lysa till min skidresa i Sälen, en slant på runt 1000 kr blev över efter resan, en summa som jag då självklart satte tillbaka i resemaskinen (ej medräknat i sparkvoten). Det har även varit påskfirande mm vilket har inneburit ökade kostnader. Trots detta så skall jag klara av att spara 15 000 kr till utdelningsmaskinen och 1 000 kr till övriga portföljer utan problem tror jag. 



Lön och sparande i april:
Lön: 28 012,29 kr

Månadsparande Utdelningsmaskinen: 15 000 kr
Månadssparande till Avanzamaskinen: 200 kr
Månadssparande till Lysa: 800 kr
Månadsparande till KF på Nordnet: 0 kr
Månadssparande likvider: 0 kr

Likvider kvar på ISK: 12 091,33 kr
Likvider kvar på KF: 37 kr

Sparkvot inkl målsparande april = 57,1 %
Sparandet tickar på ungefär som vanligt och sparkvoten trendar aningen uppåt, delvis pga minskade inkomster och delvis pga mindre mil/reseersättning från jobbet samtidigt som jag tvingat mig själv att spara lika mycket som innan. Målet är att ha en sparkvot i snitt om minst 50 %.

Utgifter
Utgifterna under april hamnar på totalt 12 166 kr vilket är ganska nära snittet på 12 552 kr de senaste 6 månaderna. Trots detta hade jag egentligen kunnat spara in ännu mer då jag har hittat på en hel del som har inneburit extrautgifter. Lite kuriosa är att jag successivt har sänkt mina utgifter, samma period som nu förra året hade jag 13 400 kr i snitt i månadskostnad.

Extrakostnader:
- Skidresa till sälen: ca 2 147 kr
- Påskfirande med mat, bensin och alhokol: 900 kr (jag betalade i princip för 3 personer...)
- Hemnet annons: 1 724 kr
- Växter mm. till lägenheten: 716 kr (ja jag vet men jag ville ha lite roliga plantor på uteplatsen).
---------------
5 487 kr

Det vill säga, hade jag varit en tråkmåns och haft en riktig sparmånad så hade mina utgifter kunnat hamna på runt 6 679 kr och jag hade istället kunnat spara dessa pengar till portföljen, men sånt är livet, man måste ha kul ibland också :-).


Månadens utdelningar
Utdelningarna för april har varit rekord för Thoke. Totalt erhöll jag under månaden 1 033,57 kr (149,50 kr april 2018) vilket innebär att jag nu under April har fått mer i utdelning än totalt förra året, förra året erhöll jag 907 kr i utdelning. Detta innebär även att jag har nått ett delmål på 1000 kr / år i utdelning. Mina delmål kan ni alltid hitta på sidan strategi och mål. Det är fantastiskt att se hur snöbollen börjar rulla allt snabbare, speciellt nu när jag ökat mitt månadssparande. Sen vid bra tillfälle och 1-2 år framåt så kommer jag även att börja skala in mina likvider för en ytterligare boost när lägenhetsaffären är låst. :-)

Bolag som gett utdelning i april (affiliatelänkar):
- Industrivärden 92 kr
- Öresund 99 kr
- ICA Gruppen 46 kr
- Holmen 40,50 kr
- Sampo* 252,93 kr (efter källskatt)
- Telia 61,36 kr
- Creades 14 kr
- Cloetta 100 kr
- Lundbergföretagen 32 kr
- Lundin Petroleum 20,58 kr
- Klövern B 13,20 kr
- Klövern Pref 5 kr
- Corem Pref 5 kr
- SEB 234 kr (avyttrat innehav)
- Diös 18 kr
_________________
Totala utdelningar i april: 1 033,57 kr

Hittills i år har jag erhållit 1338,17 kr i utdelning vilket är en ökning med 48 % jämfört med totalt förra året. Älskar att strategin verkligen fungerar och att man får det svart på vitt att utdelningarna nu ökar varje år och att jag redan har slagit förra årets utdelningar! *<]:-).


Månadens köp:
- Pfizer (nytt innehav)
2 st á 368 kr
Köpte Pfizer för utdelningen från Sampo och från en del av de likvider som låg kvar på mitt KF konto. Bolaget har likt hela branschen gått svagt på börsen ganska länge nu vilket innebär att Thoke ser det som ett bra köpläge att komma in i detta fina bolag. Jag valde att köpa den svenska noteringen för att slippa en valutväxlingsavgift om 0,25 %. Prissättningen följer den amerikanska noteringen och utdelningen bestäms som i dollar men betalas i den svenska noteringen som vanligt ut i svenska kronor.

 Pfizer förväntas göra ett resultat på $2,89 per aktie 2019 vilket ger ett p/e på ca 13,5, det är under snittet för bolaget 5 år bakåt. Pfizer delar ut kvartalsvis och höjde nyss till $0,36 ($1,44 per år) och höjer ofta några gånger per år. Utdelningen just nu motsvarar en direktavkastning om ca 3,2 % efter källskatt. Jag gillar hälsovårdssektorn i stort, den rider på en megatrend som heter duga. Ökande befolkning i kombination med en åldrande befolkning och ökat välstånd ger goda utsikter för sektorn i stort att växa. Jag avser även att investera i konkurrenter och tittar just nu på Johnson & Johnson och Abbvie som potentiella utdelningskandidater i sektorn.
Länk till Pfizer hos Avanza (affiliatelänk)

- Ferronordic Machines (nytt innehav)
18st á 154 kr
Läs mer om förvärvet i detta inlägg om ferronordic machines.

- Tethys Oil (nytt innehav)
28st á 78,30 kr
Läs mer om Tethys Oil i detta inlägg. Fyllde på lite mer i Tethys i slutet på månaden.

- Sobi 9st á 183,22 (nytt tillfälligt innehav)
Sobi är en aktie som trots fina rapporter alltid faller nedåt, vid dessa tillfällen passar Thoke på att köpa ett litet gäng och vänta på att kursen går upp någon månad eller två efter detta. Intäkterna ökade mer 66 procent från kvartal 1 2018 (från 1 964 till 3 265 MSEK). EBITA (resultat före skatt) ökade med 96 % under samma period.

Bruttomarginalen ökade en aning och rörelseresultatet ökade under samma period med 86 % samt resultatet per aktie med 64 %. Trots detta står kursen ungefär på samma ställe, eller till och med lite lägre än vid kvartal 1 2018. En underleverantör har redovisat en  minskning i försäljning av Sobis läkemedel mot blödarsjuka vilket har satt press på kursen.
Länk till SOBI hos Avanza (affiliatelänk)

Har även fyllt på lite mer i mina befintliga innehav i portöljen (affilitelänkar):
Aktier
- Lundin Petroleum 3 st á 313 kr
- Klövern B 47 st á 12,68 kr
- Kindred 18 st á 95,58 kr (6 per köp, ett misstag var att köpa alla dessa innan rapport)
- Öresund 4 st á 130 kr
Fonder
- Pacific Precious 1 800 kr
- Avanza Global 1 200 kr
- Core Ny Teknik 200 kr
- Plus Småbolag Sverige Index 100 kr
- Avanza Emerging Markets 500 kr
- IKC Avkastningsfond 20 500 kr (från förra månadens sälj av pacific precious)
- Spiltan Högräntefond 9 500 kr (från förra månadens sälj av pacific precious)
- Spiltan Räntefond Sverige 9 500 kr (från förra månadens sälj av pacific precious)

Övriga portföljer:
- Avanzafondmaskinen 100/0 200 kr
- Framtida barnmaskinen Lysa 90/10 200 kr
- Konsumtionsmaskinen Lysa 50/50 200 kr
- Resemaskinen Lysa 30/70 400 kr

Bytt och sålt i april
Ingenting :-)



Fördelning av aktieinnehav i utdelningsportföljen
Investor väger fortsatt tungt i portföljen vilket jag inte har något emot egentligen men som jag ett tag nu har avsett att minska med hjälp av mitt månadssparande i övriga innehav. Målet på sikt är att Xact högutdelande och mina investmentbolag skall utgöra basen av aktiedelen i min utdelningsportfölj. Övriga bolag skall vara en krydda i portföljen. Om ni vill se alla mina innehav och deras vikt i utdelningsportföljen så hittar ni dessa på sidan "utdelningsportfölj" som uppdateras varje månad.



Utdelningar framöver
Utdelningarna fortsätter rulla in, april är en bra månad, men maj som kommer är en ännu bättre utdelningsmånad för Thoke och de flesta utdelningsinvestare. Jag kommer preliminärt att få ca 1650 kr i utdelning under maj månad. Mitt mål är dock på sikt att fokusera mindre på hög DA och istället kika på utdelningstillväxt och tillväxtbolag. Om jag inte skulle göra några ytterligare aktieköp efter denna månad så kommer jag för 2019 minst erhålla en utdelning på 3919 kr för 2019 och därmed kommer jag överträffa mitt mål på 3500 kr i utdelning för 2019, en ökning med 332 % från förra året. Nu kommer jag ju göra ytterligare köp så jag kommer att överträffa detta ytterligare en aning skulle jag säga då många bolag även ger lite utdelning på hösten :).


I mars uppgick mina årliga utdelningar till 3 163,72 kr/år, i april uppgår har utdelningarna ökat  till ca 3 751,75 kr/år, en ökning med knappt 18,6 % från förra månaden. Hade jag inte sålt SEB så hade jag legat på närmare 4 000 kr / år istället. Mitt mål att slå 3 500 kr i utdelning under 2019 kommer att slås och jag kommer till och med slå 4 000 kr i utdelning i år. Mina utdelningar och utdelningstillväxt hittar ni alltid på sidan utdelningstillväxt.


 Ni kan alltid hitta mitt schema för mina utdelningar på fliken "utdelningschema", jag uppdaterar sidan vid varje månadsskifte. Utländska innehav som t.ex. sampo redovisar jag utdelning beroende på euro-kursen samt efter källskatt. För xact högutdelande har jag valt 4,2 % av nav-kursen just nu varför dessa utdelningar varierar beroende på kursen, detta för att försöka få en så bra bild som möjligt över hur utdelningen kommer se ut framöver. Om det är rätt eller fel sätt att redovisa det på får ni rätta till mig om så är fallet :).


Portföljutveckling
Utdelningsportföljen fortsätter att gå starkt, värdet i år har stigit med 13,96 % (+16 420,73 kr) jämfört med SIXPRX som har stigit fantastiska 21,31 %! Oavsett så är det mer än en halv lön för Thoke :). Under april har portföljen stigit riktigt stabila 2,09 % (+3324,81 kr) jämfört mot det galna indexet som har stigit hela 5,43 % under månaden, det är helt sjukt vad börsen ångar på! Jag är fortsatt nöjd även med denna månadens utveckling även om jag gjorde helt fel beslut och valde att sänka aktieandelen i portföljen alldeles för tidigt, en lärdom för framtiden att inte försöka tajma marknaden and just ride the waaave så att säga:8. Frågan är hur länge börsen kommer att ånga på som den gör, jag hoppas att jag gjort rätt beslut att kortsiktigt ha en mer defensiv portfölj och tänker inte drabbas mer av "fear of missing out" än jag redan har gjort.



Utvecklingen på mina utländska innehav (sampo och pfizer) i min KF på nordnet har varit följande sedan en månad tillbaka. Första utländska köpet var sampo den 21 mars. 




Portföljvärde
Värdet på portföljen fortsätter att öka så länge börsen håller i sig på detta viset :). Denna månaden är min utdelningsportfölj uppe i 180 086 kr 

Ni kan alltid hitta nuvarande värde och innehav i portföljen på sidan utdelningsportfölj.



Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 

Kommentarer

  1. Wow, riktigt imponerande rapport. Speciellt sparkvoten kommer göra att du kommer långt. Lycka till framöver! :)

    mvh,
    10årsplanen
    https://10arsplanen.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej 10årsplanen!

      Kul att du gillade månadsrapporten! Försöker ha en så hög sparkvot som möjligt nu när jag är ung, har låga utgifter och inte har hunnit skaffa barn, hus och hela den karusellen så att portföljen hinner växa ordentligt innan det sker så jag hoppas att du har rätt att jag kommer långt den vägen! Tack så mycket och lycka till du också! :-)

      MVH Thoke

      Radera
  2. Jag är imponerad över hur du lyckas spara en så stor summa samt att du får verkligen resultat av det innehav du har idag.

    Hur länge har du sparat och vad är sparkvotten i snitt per månad sedan start?
    Hur ser du till att du väljer rätt aktier / fonder? Det vill säga analys-momenten du utgår ifrån?
    Vad är bästa tipsen du kan ge till mig?

    / Ung, 23, student med en del extrajobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anyonym student, välkommen till min blogg och tack så himla mycket för din kommentar!

      Jag har alltid sparat, började med aktier 2014 men då var det "aktieraketer" som gällde (läs skruttaktier). 2017 började jag med utdelningsstrategin med någon tusenlapp eller så i månaden och det var i höstas som jag ökade takten rejält med mina insättningar. Kanske skriver ett mer utförligt inlägg om Thokes historia någon dag, får se hur mycket tid jag får över :-).

      1. Skaffa så fet lön som du bara kan, högre lön = större möjlighet till att spara

      2. Lev göttigt och spara smart i ditt liv, snåla på det som är vettigt att snåla på. Läs mitt inlägg om spartips, finns många fler på de andra bloggarna också, glöm inte att läsa på om courtageavgifterna vid aktiehandel också! (andra länken)

      https://thokesinvest.blogspot.com/2019/04/thokes-basta-spartips.html

      https://thokesinvest.blogspot.com/2019/04/om-courtage-vid-aktiehandel.html

      3. Spara regelbundet, jag har nog haft en sparkvot på runt 50 % skulle jag säga i några år nu och även när jag studerade så sparade jag några tusenlappar i månaden, det är egentligen i år som jag har börjat föra statistik på sparkvot. I början sparade jag mest likvider och mindre till börsen, nu i år har jag börjat spara hela månadssparandet till börsen.

      4. För analys av aktier använder jag mig främst av tjänsten börsdata med olika filter, deras färdiga filter på magic formula och utdelning räcker långt. Det jag vill se är bland annat en stabil utdelning och utdelningstillväxt, vinstmarginal innan skatt, omsättning och kassaflöde. Även ibindex och fbindex (länkar under verktyg till vänster) använder jag mig av för att kolla substansvärdet på investmentbolagen och fastighetsbolagen. Brukar skumma igenom kvartalsrapporterna och årsrapporterna, läser vd ordet och kollar om något fundamentalt har ändrats i bolaget. Jag får oftast nys på nya bolag genom media, börsdata, bloggar etc, därefter gör jag en egen analys om bolaget är något för mig.

      För analys av fonder så är morningstar en bra sida. Indexfonder väljer jag den med lägst avgift (indexfonder som följer samma index presterar likadant, bara avgiften som skiljer), för aktiva fonder är det lite mer komplicerat och även där har jag svårt att avgöra. Core Ny teknik är ett dock ett exempel där jag investerar för att jag har ett stort förtroende för förvaltarna och deras historik

      5. Läs ekonomibloggar, böcker, poddar etc. för inspiration så kan du kika på min länklista till vänster för att hitta fler bloggar och böcker.

      Hoppas det var ett någorlunda svar på dina frågor och någon hjälp till att börja med, det viktigaste är att komma igång och lära sig på vägen, resan är en stor del av målet. Det gäller att börja någonstans och bygga upp sina kunskaper på vägen, jag skulle säga att mina kunskaper om aktier är långt under många av de andra ekonomibloggarna här i bloggosfären. Ingen blir fullärd över en natt och det finns alltid något nytt att lära sig.

      MVH Thoke

      Radera

Skicka en kommentar