Snabba cash eller långsiktighet?


Liksom många unga så ville även jag bli rik snabbt, jag hittade till börsen och kom då inte på "aktieraketer". Jag halkade hit och dit och efter några år när jag kom in i 2016 så tyckte jag att jag var en fenomenalt bra investerare, min strategi "lyckades". Som mest låg jag 167,51 % plus och på bara de 3 första månaderna 2016 steg portföljen med 74,21 % som mest. Magkänslan sa till mig att sälja allt men hjärnan spelade mig ett spratt, jag ville ha mer. Endorfinerna gick in och girigheten tog över, jag älskade hur mycket pengar jag nu tjänade på börsen och insåg att jag snart skulle vara stormrik. 
Så här magiskt gick min portfölj ett tag med mina "aktieraketer"

Jag hade otroligt lite kunskap om börsen trots nästan 3 år, jag var ung och naiv och trodde det var enklare än det är, därför behövde jag inte lära mig mer. Men sen kom kom smällen, bolaget råkade ut för en skatteskandal, portföljen sjönk, och sjönk, och sjönk. Jag hade börjat älska mina aktier för mycket för att sälja dem, "det vänder snart," "bolaget har inte fuskat nu när de går så bra." Jag hade ingen strategi överhuvudtaget på hur jag skulle ta mig ut och jag höll hårt i mina kära aktier som skulle göra mig stormrik.


Tillslut kom verkligheten ikapp, bolaget gick i konkurs pga dryga böter och jag hade förlorat många tusen på börsen. Som tur är var man ung och det handlade inte om miljonbelopp utan om några  månadslöner, mycket pengar men inte personlig konkurs med andra ord. Problemet med den här strategin är när man skall göra exit och sälja av allt, om det nu ens går så bra som det gjorde för mig ett tag där under 2016. För mig och jag skulle säga för de allra flesta så fungerar inte denna "strategi," att kasta pil och välja ut några aktier som genom slumpen kan göra dig rik är likställt med att spela på lotto. 


Efter detta tog jag en lång funderare på om aktier var något för mig, jag hade sett potentialen på börsen men vad hade jag gjort för fel? Vad är det jag missar? Jag googlade runt och hittade tillslut till en av Sveriges största ekonomi-och investeringsbloggar, Petrusko.


Petrusko skrev om hur man genom att huvudsakligen investera i lönsamma bolag som ger utdelning och genom att ha en långsiktighet så kan man relativt enkelt lyckas på börsen. Jag började läsa mer och mer, började följa fler bloggare med liknande strategi och gjorde mitt första köp som lade grunden till min nuvarande portfölj år 2017, köpet blev Investor.

Investor har sedan dess utgjort en grundpelare i min portfölj och kommer fortsätta att vara det så länge de presterar. Mitt mål nu är att inte ha bråttom för att bli rik, man kan se börsen som ett maraton där det gäller att vara uthållig under lång tid, låta ränta på ränta effekten och tiden vara på din sida. Ungefär som att vattna och sköta om sin trädgård skall man även sköta om portföljen, ryck bort ogräsen och behåll det som är fint, blommar och växer.

En portfölj med en stabil grund och avkastning kommer med tidens tand hjälpa dig på vägen mot rikedom

Mvh Thoke


Kommentarer