Swingtrejdat i min tjänstepension

Så jag har under året testat på att swingtrejda i en gammal tjänstepensionsförsäkring på SPP som inte får några nya insättningar, dels med hjälp av glidande medelvärde. Tänkte därför presentera resultatet och hur det har skiljt sig åt mot en helt och hållet passiv strategi.

Som ni ser hade jag 100 % aktiefonder vid årsskiftet, växlade den 19e februari över till 100 % räntor när något av en topp nåddes på börsen. I slutet på mars när det bottnade växlade jag över till 50/50 aktie/räntefonder för att nu häromveckan sluta med strategin och helt köra 100 % aktiefonder även i denna portfölj. Denna portfölj ligger vid datums datum på plus 16,45 % vilket kan anses klart godkänt.

Min nuvarande försäkring som får nya insättningar varje månad och som har 100 % aktiefonder har haft följande utveckling. Att grafen ser ut som den gör beror på hur SPP beräknar avkastningen med avseende på nya insättningar. Om jag hade haft 100 kr vid årsskiftet så hade SPP Ett Val ITP som är ickevalsalternativet i år avkastat 19,88 % vid dagens datum. 


Sammanfattning
Avslutningsvis kan vi se att man med hjälp av swingtrejding avsevärt kan minska svängningarna i portföljen, alltså minska volatiliteten. Avkastningen blev i detta fall lägre för swingtrejdingportföljen men med lägre risk och volatilitet. På ett års sikt tror jag att det vore mycket möjligt att med denna strategi lyckas att överavkasta med denna strategi. Jag tycker dock att en aktiv strategi i ett pensionsspar är ganska onödigt om man inte är duktig och lyckas överavkasta väldigt mycket. 

Börsen går upp och ned och insättningarna kommer att få jobba under lång tid, minst tills du blir 55 år gammal. Jag tyckte det var kul att testa då denna gamla försäkring som jag swingade i bara har några få tusenlappar i sig. Min rekommendation är att du har 100 % aktier på lång sikt till ditt pensionssparande. 

Har du tjänstepension och vilket bolag har du då valt? Har du testat någon aktiv strategi eller kör du bara passiva investeringar?

Mvh Thoke


Kommentarer