Thokes utdelningsmall


Här presenterar jag mitt utdelningsschema som jag använder mig av. Jag har skalat av den en aning och tagit bort en hel del personligt material och bara låtit några enstaka bolag vara kvar som exempel. I bildserien nedan beskriver jag lite kort hur mitt google dokument fungerar. Det viktigast är att när du öppnar Thokes utdelningsmall på Google Sheets är att du måste kopiera filen för att kunna redigera den. Gör en kopia och skriv sedan in vilka bolag du har, antalet aktier, vilken aktiekurs du har. Gå även in på Google finance och sök efter ditt bolags ticker där för att aktiekurserna skall uppdateras automatiskt. Ett enklare alternativ om man inte vill mixtra och föra statistik själv i excel är att använda verktyget aktieutdelningar som jag då rekommenderar starkt.

OBS! Du måste vara inloggad på ditt google konto för att kunna kopiera filen i google sheets till ditt konto!














Mer beskrivning än så tänker jag är helt överflödigt, har ni några frågor om hur dokumentet och google sheets fungerar så hjälper jag er gärna med det. Jag är helt självlärd i google sheets och använder mig främst av internet och youtube för att problemlösa. Hoppas ni gillar mitt lite mer utförliga utdelningsschema med alla funktioner, våga testa dig fram och försöka själv först.

Länk till Thokes utdelningsmall på Google Sheets

Hoppas ni gillade min mall på mitt utdelningsschema och att ni får god användning av det!

MVH Thoke


Kommentarer

  1. Hej
    Hur gör man om man har månadsbetalningar som tex NorthWest Healthcare Properties REIT som betalar i Cad eller Realty income som har Dollar och betalar ut varje månad på Google Sheets?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för din kommentar!

      För t.ex. Northwest som är i cad och delar ut 0.067 varje månad så får du göra en formel för att omvandla utdelningen från till kronor.

      Vi säger för tydlighetens skull att du har bolaget på rad 5, byt till den siffran som ditt bolag har sin rad på.

      Vi säger att cellen för värdet av 1 cad i kronor är D10

      I kolumn B (rutan för antalet aktier) skriv in antalet aktier du har i bolaget, dvs cell B5 i mitt exempel.

      I rutan för utdelning, dvs cell R5, skriv in utdelningen i cad, dvs 0.067, multiplicera med valutacellen för cad, dvs cell D10, multiplicera med 0.85 för att se utdelning efter källskatt annars utelämnar du den.

      =0.067*D10*0.85

      Sen skriver du för januari =$B$5*$R$5 (dollartecknen gör att du låser formeln till de cellerna)

      Kopiera formeln =$B$5*R5 och klistra in i varje månad för bolaget.

      Gör på samma sett med bolag som delar ut i annan valuta, men se till så att du multiplicerar med rätt valutacell.

      Hoppas det var till någon hjälp,

      Mvh Thoke :-)

      Radera
  2. Svar
    1. Hej!

      Mitt nöje! Tack för att du läser min blogg! :D

      Ha en trevlig vecka nu och lycka till med investeringarna!

      Mvh Thoke

      Radera

Skicka en kommentar