Utdelningar i maj 2019



Maj månad är en, relativt sett riktigt stark månad för Thoke. Totalt denna månad har jag fått 1528,75 kr i utdelning, det är drygt 68 % mer än totalt förra året. Pengar som jag självklart återinvesterar i min portfölj för att få mer utdelningar framöver. Bolagen som har gett mig utdelning denna månaden är följande. Av dessa så har Wallenstam, Ratos och Traction åkt ut ur portföljen, varför kan du läsa mer om här.


Ett av mina favoritinnehav och som också väger tyngst i portföljen, Investor, gav mig 450 kr i utdelning tätt följt av Xact Högutdelande på knappt 350 kr. Totalt i år (dvs till och med maj ut) har jag erhållit ca 2867 kr i utdelning, en ökning med 216 % sedan förra årets totala utdelningar 2018, det är mer än min hyra jag har en enskild månad, pengar som jag kommer få livet ut, WOW! Året är dock inte över och totalt i år lär jag få över 4000 kr i totala utdelningar :-).


I och med den senaste utdelningen från Xact högutdelande så har jag även uppnått ännu ett utdelningsmål! Denna gången kan jag kryssa för 2500 kr i totala utdelningar per år och notera att målet blev uppfyllt i maj 2019. Nästa delmål är 5000 kr / år och därefter har jag ett större delmål på 10 000 kr per år. När det gäller ackumulerade utdelningar så snubblade jag på mållinjen att uppnå målet 5000 kr, hittills ligger jag på 4983 kr i ackumulerade utdelningar (alla samlade utdelningar jag har fått sedan start). Hade Tethys extrautdelning kommit nu i maj istället för i Juni så så hade detta blivit uppfyllt med råge. Ja ja jag får väl vänta några dagar tills även detta mål är uppfyllt. Mina sparmål hittar ni på sidan strategi och mål.


Det känns sjukt skönt att se utdelningarna växa, det blir med andra ord lättare och lättare för mig att fokusera på kassaflödet som jag får i form av utdelningarna istället för att se hur portföljvärdet varierar.

Kör ni på utdelningsstrategin och vilka är era bästa utdelningsaktier?

Mvh Thoke



Kommentarer