Veckans innehav: Den utdelande fonden Xact Högutdelande


Om fonden
Xact Högutdelande är en börshandlad fond (etf) som är en bas i min portfölj. Den använder sig av en så kallad smart beta strategi och inriktar sig mot nordiska bolag med bland annat god utdelningshistorik och som uppvisat låg volatilitet. Den följer indexed Nordic High Dividend Low Volatility Criteria Index. Varje halvår omviktar fonden sina innehav efter några olika kriterier som de har satt upp. Det innebär att de synar bolagen de äger och som finns på marknaden och väljer ut ca 45-50st bolag som passar bäst mot kriterierna som fonden har satt upp. Fonden ger utdelning i maj och har som mål att dela ut runt 4-4,2 % och har som mål att föra vidare alla mottagna utdelningar. Totalavkastningen blir dock alltid densamma oavsett om man får hela utdelningen i handen eller om en fond väljer att återinvestera utdelningen.

Den 2 maj meddelade Xact att utdelningen för högutdelande för 2019 blir 5,6 kr/andel, beloppet motsvarar 4,51 procent av NAV-kursen vid stängning den 30e april och innebär en ökning med 12 % jämfört mot 2018 då utdelningen var 5 kr / andel, en riktigt go utdelningstillväxt med andra ord.

Xact Högutdelande viktiga datum 2019
- 2 maj info om utdelning per andel (nu bestämt till 5,6 kr)
- 22 maj sista dag att handla inklusive rätt till utdelning
- 23 maj X-dag, fonden handlas exklusive rätt till utdelning
- 24 maj Avstämningsdag
- 29 maj Utdelning

Innehav och viktning
Fonden kommer snart att vikta om sina innehav efter sina kriterier och jag kommer uppdatera med ett nytt inlägg så snart de har uppdaterat detta på sin hemsida. Nu innan omviktningen så ser fördelningen på innehaven ut så här.


Utveckling
Xact Högutdelande är tänkt att utgöra en bas i min utdelningsportfölj då jag gillar fondens fancy smart-beta strategi. Fonden har runt 45 stabila utdelande nordiska bolag och ger utdelning i handen vilket är ovanligt för svenska fonder i allmänhet, jag gillar fonden och försöker spara i den relativt regelbundet. Fonden har nu funnits i drygt 2 år så jag tyckte att det börjar bli hyfsat relevant att jämföra den mot index och en sverigefond.

Utvecklingen för Xact Högutdelande har sedan den 3 april 2017 har varit makalöst bra. I graferna nedan ser du kursutvecklingen för Xact högutdelande och den har sedan start slagit SIXPRX och den utdelande sverigefonden Xact Sverige på fingrarna, kurserna för fonderna nedan är exklusive utdelning. Xact Högutdelande har en avgift på 0,30 % och Xact Sverige på 0,15 %, kurserna i graferna är efter avgift såklart! :). 

I början av året underpresterade Xact Högutdelande både SIXPRX och Xact Sverige men har nu det senaste när börsen fallit återhämtat detta försprång och är nu påväg att gå om. Vi ser alltså ganska tydligt att strategin med innehav som har låg volatilitet fungerar.

Jag gillar fonden Xact Högutdelande och har den gärna som ett basinnehav i min portfölj, dels för att den presterar makalöst bra och att den samtidigt minskar volatiliteten i portföljen. Jag kommer göra ännu ett inlägg om Xact Högutdelande när de har viktat om sina innehav så att vi kan jämföra skillnaden. Förhoppningsvis har jag även fixat en liten överraskning tills dess angående fonden och dess prestanda. Några andra utdelande fonder jag har kikat på är t.ex. Invescos utdelande fond S&P500 HDLV som finns på Nordnet. 

Länk till Xact Högutdelande hos Avanza (affiliatelänk)


Vad tycker ni om de utdelande fonderna och deras prestanda? Vilken investerar ni helst i?

Mvh Thoke

Kommentarer