Så använder jag kurslarm


När man bevakar ett bolag men tycker att kursen är för dyr så kanske man vill vänta på en bättre kurs, åtminstone känner jag ofta att det är fallet. För att inte missa en eventuell dipp i ett bolag på grund av Mr. Market som helt plötsligt sänker kursen så finns det lite olika metoder för att dippköpa.

Antingen så kan man:

1. Bevakar bolaget manuellt
2. Lägger en köporder på en viss kurs (kan inte läggas särskilt långt under rådande kurs tyvärr)

Eller så gör man som jag föreslår i detta inlägg:

3. Lägger ett kurslarm. 

Genom att använda sig av kurslarm så får du en notis via appen i telefonen, via sms eller mail om att ditt bolag är under eller över en viss kurs. Detta kan vara väldigt användbart om du vill slippa att ständigt bevaka ett bolags kurs. 

Vi tar Latour som exempel. Bolaget är ständigt premievärderat men emellanåt kommer det dippar så att det sjunker till runt substansvärdet. Genom att lägga ett kurslarm runt substansvärdet (eller den kurs du tycker att bolaget är värt att köpa) så får du en riktigt fin chans att köpa bolaget när Mr. Market väljer att sälja bolaget till en lägre prislapp. Ha bara koll så att det inte finns någon underliggande nyhet som kurssänkningen beror på. 


Sätt kurslarmet över eller under din målkurs (beroende på om du vill köpa eller sälja vid en viss kurs) och välj sedan hur länge din kurslarm är giltigt och vilket sätt du skall bli aviserad på. Tänk bara på att när ett kurslarm har blivit aktiverat en gång så försvinner det och du måste därefter aktivera det igen om du fortsatt vill ha larmet kvar. 

Jag använder mig regelbundet av kurslarm, både på bolag jag äger och som jag vill äga för att bli notifierad när bolaget har nått min målkurs som jag kan tänka mig att köpa bolaget på. Jag sätter då en målkurs under ett visst belopp som jag tycker aktien är värd, kikar vad som har hänt i bolaget och köper efter att jag har blivit informerad om läget eller väljer att låta bli.  

Använder du dig av kurslarm och hur använder du dig av det i så fall?

Mvh Thoke

Kommentarer