Sparkvot 37,7 % i Juli


Det är sol, det är sommar, vad gör man inte för att få en tom plånka? Denna månaden har jag och frugan (sambon, vi är egentligen inte gifta :-), men jag brukar kalla henne för frugan) varit på campingsemester i några dagar. Det blev en tur runt vättern och först var vi i Karlstorp, badade i det vackraste vattnet jag sett i sverige, det var kristallklart med en grön ton, väldigt vackert. Därefter for vi iväg till Hjo, Gränna och Visingsö, polkagrisar köptes och utemat blev det. Sen på helgen for vi till stockholm för lite myspys i gamla stan och stan i övrigt, på hemvägen tog vi en liten detour till drottningholm slott och kollade på denna fantastiska byggnads arkitektur, konstverk och inredning. 

Solnedgång i Gränna, jag tog en mycket bättre bild men den vill jag inte lägga ut här :-)

Klockan är 07.00, jag har precis kikat in min lön och betalat alla räkningar förutom ränta och amortering som dras automatiskt om några dagar. Jag noterar att lönen kom in på 26 955,31 kr och att jag hade kvar 5500 kr från förra månaden. Efter att alla räkningar är betalda så har jag cirka 18 750 kr kvar att leva på tills nästa lön i augusti. 

Det är väl ingå problem alls direkt men jag vill ha lite höjd på kontot som ligger bredvid mitt betalkort och brukar ha ca en lön kvar tills nästa lön då jag gillar att ha säkerhetsmarginal ifall det skulle hända något oväntat, på tal om det så tycker jag det är en bra idé att aldrig ha för mycket pengar på kortet, jag försöker ha max 2-3000 kr på det. När det börjar bli skralt för jag över från ett konto som ligger vid sidan om kortet, man vet ju aldrig ifall man blir skimmad, rånad eller liknande, då är det bra att inte ha för mycket på kortet. 

Hursomhelst så innebär detta att jag sätter sparkvoten till 0 % denna månaden, ouch! 


Äsch! Jag drev bara, självklart blev det lite sparande även denna månad trots höga utgifter!

Amortering: 2762 kr:
Avanzamaskinen: 200 kr
Lysa: 800 kr
Utdelningsportfölj: 6400 kr
----------------------------------
Summa: 10 162 kr

Sparkvot: 37,7 %


Sparkvoten är den lägsta jag noterat på länge, men den som väntar på något gott, väntar inte förgäves! Nästa månad kommer bli en riktigt bra månad tror jag, jag har nämligen fått sålt lägenheten vilket innebär att lite extra-cash förmodligen kommer att komma in, och med det hoppas jag en riktigt fin sparkvot :-). 

Det är lite ont om inlägg på bloggen just nu men jag har haft väldigt fullt upp på semestern, idag ska jag ut och åka wakeboard. :) 

Hoppas ni har en fin sommar och en finare sparkvot än mig, vi ses vid månadsrapporten! 

Mvh Thoke

Kommentarer