Månadsrapport juli 2019


Nu är snart semestern över och som man har lyxat till det ändå! Sparandet har nog aldrig varit så här lågt (10 162 kr för juli) och jag kan säga så mycket som att det precis har gått runt, väl kalkylerat av Thoke! Portföljen har fortsatt tuffa på ordentligt nu i juli... Vänta va? vad säger jag nu? SIX30RX är ju ned -2,57 % och SIXPRX är ned -0,89 %. Jo men du läste rätt, portföljen fortsätter prestera bra trots börsnedgången. Kanske har jag haft tur denna gången men jag hoppas att mina bolag är anledningen till att det går bra just nu. 



Lön och sparande i juli:
Lön: 26 955 kr

Överföring från sparkonto till Utdelningsmaskinen (ISK): 15 000 kr
Månadsparande Utdelningsmaskinen: 0 kr
Månadssparande till Utlandsutdelaren (KF): 6400 kr
Månadssparande till Avanzamaskinen: 200 kr
Månadssparande till Lysa: 800 kr
Månadssparande likvider: 0 kr
Amortering: 2762 kr

Likvider kvar på ISK: 32 533,54 kr
Likvider kvar på KF: 271 kr

Sparkvot inkl målsparande juli = 37,7 %

Ja jag drev i inlägget innan om att jag hade 0 % sparkvot, har skrivit till det nu i det inlägget :-). Jag ligger och flyter precis ovanför 50 % gränsen när det gäller mitt snittsparande vilket också är mitt mål, att inte hamna under 50 % i snitt.


Utgifter
Utgifterna under juli är fortsatt avsevärt högre än vanligtvis. Det har varit semesterfirande så det står härliga till och dessutom så ligger jag ju fortfarande och betalar en extra hyra, ränta och amortering på min lägenhet som jag nu äntligen har fått sålt (pengarna rullar in i augusti). Så hädanefter kommer sparkvoten återigen skjuta i höjden vilket är mycket bra. Den egentliga enda anledningen till att jag lyckades spara en enda krona denna månaden var att jag hade kvar lite från juni som hjälpte till som buffert.

Extrautgifter i juli:
Orkar verkligen inte sammanställa alla extrakostnader då det är lite blandat med andra kategorier, men jag har varit på campingsemester runt vättern och tog en tur till stockholm så det säkert gått runt 8-9000 kr bara på det. Sen har vi hyra och ränta på lägenheten, lite restaurangbesök etc. Det är dyrt att ligga på topp! Anyhow mina utgifter denna månaden översteg min lön, ouch! Lyxfällan nästa!


Månadens utdelningar
Månaden har varit ganska tunn på utdelningar, men det har i alla fall blivit lite från mina fastighetsbolag/preffar samt lundin petroleum som delar ut varje kvartal.

Bolag som gett utdelning i juli:
___________________________
Totala utdelningar i juli: 86,25 kr

Hittills i år har jag erhållit 3222 kr i total utdelning vilket är en ökning med 255 % jämfört med totalt förra året.



Månadens köp och sälj:
Det har blivit en hel del köp denna månaden i både aktier och fonder. Svolder kom ner runt substansvärdet vilket innebar att jag valde att skjuta in lite där, latour handlas ständigt med premie, valde ändå att lägga in en slant där också. Köpte mer EVO på rapport men den sjönk ner igen så det var ju inte så lyckat, men men den kommer nog igen.

Det blev även några nya tillskott i portföljen: Nibe, THQ, Beijer Ref, AAK, Cellavision, VBG, Johnson & Johnson

Jag vill fokusera lite mer på tillväxt och har kommit fram till att dessa är bra kandidater, åtminstone de 5 första och tog därför en startposition i dessa. Jag gillar alla dessa efter att ha läst på om bolaget och dess siffror. Gemensamt för samtliga är att de är högt värderade (förutom VBG). Fortnox är ett bolag som jag förmodligen också kommer ta in i portföljen så småningom, jag har kommit fram till att jag vill ha en go blandning mellan utdelare och tillväxtbolag i portföljen för att hitta min egna stil som jag tror passar mig bra.

Sålt: Fenix Outdoor, ICA, Corem Pref

Sålde dessa främst för att få ner antalet innehav, i övrigt bra bolag men ville göra mer plats åt mina nya innehav. Jag funderar på att skala ned ytterligare för att få lite färre innehav, vi får vid rapportperiopden nästa kvartal ifall det blir några bolag som kommer åka ut eller inte.


Köp i övriga portföljer:
- Avanzafondmaskinen 100/0 200 kr
- Framtida barnmaskinen Lysa 90/10 200 kr
- Konsumtionsmaskinen Lysa 50/50 200 kr
- Resemaskinen Lysa 30/70 400 kr



Fördelning av aktieinnehav i utdelningsportföljen
Det jämnar ut sig, sa mannen som sket i sadeln. Jag har fått några nya innehav, viktat upp några andra. Det känns som att jag börjar få en rimlig fördelning mellan innehaven även om jag vill vikta upp Xact Högutdelande ytterligare. Om ni vill se alla mina innehav och deras vikt i utdelningsportföljen så hittar ni dessa på sidan "utdelningsportfölj" som uppdateras varje månad.



Utdelningar framöver
Utdelningssäsongen är i mångt och mycket över och det är egentligen inte förrän i höst i oktober och november som det trillar in lite mer utdelningar igen. Hursomhelst ser det ut som att nästa månad kommer innebära runt 77,71 kr i utdelning. Vid detta månadsskifte ligger jag på 5915 kr / år för 2020 och det ökar stadigt för varje månad jag köper aktier. Nästa år räknar jag med att hamna över 10 000 kr i totala utdelningar. I år kommer jag minst få 4739 kr i utdelning, jag hoppas jag når 5000 kr men det kan bli svårt!

Hittills i år kommer ligger jag på 422 % mot 2018. 2020 kommer också vara ett riktigt fint år och hittills ligger jag 25 % högre för 2020 än för 2019. Mina utdelningar och utdelningstillväxt hittar ni alltid på sidan utdelningstillväxt.

Så här ser utdelningsschemat ut i rådande stund. Som vanligt kan ni alltid hitta mitt schema för mina utdelningar på fliken "utdelningschema".


Portföljutveckling
Utdelningsportföljen har tuggat på under juli och det har börjat ske ett litet skifte. Jag underpresterar fortfarande indexet SIXPRX vilket delvis kan förklaras med att jag legat med 40% räntor i ca 4-5 månader, för att sen sitta med lite mer likvider i några veckor. Indexet SIX30RX som en del jämför sig mot har jag nu däremot kommit förbi med ca 0,88 %-enheter. Själv jämför jag min portfölj mot det bredare indexet SIXPRX, dels för att det är svårare att slå och dels för att det innehåller alla bolag på stockholmsbörsen, stora som små inklusive utdelning.

Utveckling i år i huvudportföljen

Jag är riktigt nöjd med utvecklingen i år som just nu ligger på runt 19,21 %, ännu mer nöjd är jag med månadens utveckling som totalt har krossat indexet SIXPRX med 2,81 %-enheter (1,92 % mot index som hamnar på -0,89 %). För kuriosa kan jag berätta att jag krossar det smalare indexet SIX30RX med 4,49 %-enheter i denna huvudportfölj i juli, wow!

Utveckling för Juli månad i huvudportföljen

Utvecklingen för min utlandsutdelare är lite dystrare, jag är åtminstone plus sedan den 21e mars men det har varit en riktigt sur månad. Sampo har gått ned kraftigt pga Nordea som presterar dåligt, AbbVie gick först riktigt bra och sen kom den ner igen på nivåerna jag köpte bolaget på. Nya tag i Augusti! Månaden i denna lilla portfölj slutade på -4,87 %, ouch!
Utländska innehav på KF på Nordnet

Portföljvärde
Värdet på portföljen fortsätter att öka stadigt. Denna månaden har jag inte nysparat så mycket och det är precis så att mina totala tillgångar stiger denna månaden, puh! Min utdelningsportfölj uppe i 252 527 kr vilket innebär att jag kan bocka av delmålet att nå 250 000 kr i portföljvärde på sidan strategi och mål. Ni kan alltid hitta nuvarande värde och innehav i portföljen på sidan utdelningsportfölj.



Hur ser eran börsmånad ut?


Mvh Thoke



Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 

Kommentarer