Månadsrapport augusti 2019


Nu är det en ny månad och då är det hög tid att sammanställa förra månadens händelser. Jag har fått sålt min lägenhet och lyckats spara rekordmycket i augusti. Förra månaden (juli) hade jag kvar över 30 000 i likvider till augusti och dessa har jag bränt upp på börsen genom att handla som en galning under månaden. tanken var att vara lite kallare och ha kvar lite krigskassa till oktober men när börsen började sjunka kunde jag inte hålla mig och tyvärr har jag inte mycket torrt krut kvar i september. Skulle det komma en rekyl till får jag helt enkelt låna pengar från sparkontot tills septemberlönen kommer. 



Lön och sparande i augusti:
Lön: 28 940 kr
Bostadsförsäljning: 66 118 kr
------------------------------------------------
Summa intäkter: 95 060 kr

Månadsparande Utdelningsmaskinen: 27 293 kr
Månadssparande till Utlandsutdelaren (KF): 4000 kr
Månadssparande till Avanzamaskinen: 200 kr
Månadssparande till Lysa: 800 kr
Månadssparande likvider: 38 757 kr
------------------------------------------------
Summa sparande: 71 050 kr

Likvider kvar på ISK: 1897,46 kr
Likvider kvar på KF: 448 kr

Sparkvot inkl målsparande augusti = 74,7 % (i förhållande till ordinär lön 245 %).

Detta är återigen rekord i sparkvot, både i procent och i absoluta tal.

Utgifter
Utgifterna under augusti återgår mer till det normala, om än mer än det kunde varit. Folk fyller år och man förväntas köpa presenter och dessutom har det blivit lite nya grejer till lägenheten som skulle inhandlas. Jaja hursomhelst hamnar jag på knappt 11 000 kr i utgifter vilket ändå är ganska godkänt och det är ju åtminstone 18 064 kr mindre i utgifter än min lön.


Månadens utdelningar
Även denna månaden är riktigt tunn på utdelningar, hursomhelst så måste man ju börja någonstans..

Bolag som gett utdelning i augusti:

AbbVie 52,78 kr
Akelius Pref 25 kr
Sampo utdelning av nordea (såldes) 59,40 kr
___________________________
Totala utdelningar i augusti: 137,18 kr

Hittills i år har jag erhållit ca 3 360 kr i total utdelning vilket är en ökning med 270 % jämfört med totalt förra året.





Månadens köp och sälj:
Det har blivit extremt många köp denna månaden. I princip har jag ökat i det mesta och listan är så lång att det blir jobbigt att läsa om jag lägger in den här.

Jag har mest ökat i Kinnevik, Latour, Svolder, Intrum, Resurs, Sampo, Lundbergföretagen, Bure, Xact Högutdelande. Jag har även tagit in en startposition av bolaget Upsales i portföljen. Som vanligt har jag även köpt i mina fonder för att upprätthålla balansen 25 % i fonder.

Köp i övriga portföljer:
- Avanzafondmaskinen 100/0 200 kr
- Framtida barnmaskinen Lysa 90/10 200 kr
- Konsumtionsmaskinen Lysa 50/50 200 kr
- Resemaskinen Lysa 30/70 400 kr



Fördelning av aktieinnehav i utdelningsportföljen
Fördelningen mellan mina innehav är inte jätteannorlunda mot förra månaden. Jag har viktat upp några bolag som t.ex. Latour, Kinnevik, Svolder, Intrum och Resurs Holding och Xact Högutdelande lite extra. Alla mina innehav kan ni hitta på sidan "utdelningsportfölj" som uppdateras varje månad.



Utdelningar framöver
Efter alla köp som gjorts och jag har sammanställt dessa i min excelsnurra så inser jag att 5000 kr i totala tillgångar för i år kommer att slås, YES! Nästa år siktar jag på över 10 000 kr vilket inte borde vara några problem alls. I september kommer jag att erhålla ca 155,12 kr.

Hittills i år ligger jag på 472 % mer utdelningar än 2018. 2020 ser bättre ut för varje månad som går  och hittills ligger jag 37 % högre för 2020 än för 2019. Snöbollen börjar synas alltmer och det börjar ändå bli påtagliga summor i förhållande till en vanlig lön vilket känns underbart gott. Mina utdelningar och utdelningstillväxt hittar ni alltid på sidan utdelningstillväxt.


Så här ser utdelningsschemat ut i rådande stund. Som vanligt kan ni alltid hitta mitt schema för mina utdelningar på fliken "utdelningschema". En liten ändring jag har gjort är att jag inte längre har med extrautdelningar i detta utdelningsschema utan endast ordinära. Detta för att inte få för optimistiska prognoser för nästa års utdelningar. Vissa bolag gör enskilt goda år och delar då ut extra, det är inte givet att de kommer göra det nästa år utan kanske bara ger en ordinär utdelning.


Portföljutveckling
Nu under augusti så har portföljen gått helt ok trots börsturbulens. Jag har använt en del torrt krut under augusti och även om jag fortfarande underpresterar indexet SIXPRX med hela 0,07 %-enheter så har jag kommit bra mycket närmre att slå det. Jag ligger nu på 19,47 % plus i år och portföljen har under augusti gett 0,16 % i avkastning medan sixprx presterade -1,88 % (2,04 % bättre än sixprx).


Jag är riktigt nöjd med utvecklingen i år och väldigt nöjd med månadens utveckling som återigen har krossat indexet SIXPRX med 2,04 %-enheter.


Utvecklingen för min lilla portfölj med utländska innehav utlandsutdelaren är lite dystrare, och även om den inte utgör en särskilt stor del av min portfölj så påverkar det. Denna portfölj gick -0,55 % för augusti jämfört med sixprx som var -1,88 % så fortfarande en godkänd månad jämfört med index denna gång.


Portföljvärde
Värdet på portföljen fortsätter att öka stadigt och i augusti när portföljen surat så har jag satt in lite extra torrt krut till portföljen. Även mina totala tillgångar har ökat avsevärt pga bostadsförsäljningen. 

Min utdelningsportfölj uppe i 281 063 kr (jmf juli 252 527 kr). Ni kan alltid hitta nuvarande värde och innehav i portföljen på sidan utdelningsportfölj.




Hur ser eran börsmånad ut?
Mvh Thoke



Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 

Kommentarer