Månadsrapport oktober 2019



Det har återigen varit en riktigt stark börsmånad, tyvärr har min portfölj även denna månaden inte hängt med i uppgången, vore det kanske bättre med indexfonder? Jag ger det ett tag till åtminstone. Trots att det har varit en händelserik månad med bröllop, dop, fest, restaurangbesök, bokat spa mm. så lyckas jag hålla en hög och fin sparkvot, otroligt nöjd med månaden faktiskt!

Lön och sparande i oktober:
Lön: 29 648 kr

Månadsparande Utdelningsmaskinen: 13 000 kr
Månadssparande till Utlandsutdelaren (KF): 2000 kr
Månadssparande till Avanzamaskinen: 200 kr
Månadssparande till Lysa: 800 kr
------------------------------------------------
Summa sparande: 16 000 kr

Likvider kvar på ISK: 20 902 kr
Likvider kvar på KF: 562 kr

Sparkvot inkl målsparande oktober = 54,0 %

Inte mycket att orda om, sparkvoten denna månaden överstiger mitt mål om 50 % i sparande vilket jag även närmar mig i snitt, just nu ligger jag på 49,7 % i snittsparkvot.



Utgifter
Utgifterna under oktober har varit lite högre än vanligt. Jag har bjudit frugan på restaurang, bowling och bokat spa, jag har även beställt en skräddarsydd vit skjorta som kostade en slant, men sparkvoten ligger över 50 % ändå så jag är nöjd.



Månadens utdelningar
Denna månaden har varit bättre än augusti och september, jämfört med oktober förra året så erhåller jag detta året 7481 % mer i utdelningar.

Bolag som gett utdelning i oktober:
Beijer Ref 6,0 kr
Hemfosa 16,20 kr
Klövern B 26,73 kr
Lundin Petroleum 54,15 kr
Resurs Holding 223,20 kr
Telia 160,48 kr
Klövern Pref 25 kr
___________________________
Totala utdelningar i september: 511,76 kr (jmf okt 2018 6,75 kr)

Hittills i år har jag erhållit ca 4026 kr i total utdelning vilket är en ökning med 344 % jämfört med totalt förra året.



Månadens köp och sälj:
Jag hade egentligen tänkt att avvakta köp ett tag men jag har ökat lite smått i vissa bolag som jag tyckte kom ner riktigt bra. Kindred, Skistar, Evo fick jag till fina priser, Telia köpte jag dippen innan X-dag för utdelning och den står högre nu så det blev jag nöjd med. Jag passade även på att göra ett aktiearbitrage i Investor och fick 358 kr i handen med samma antalet aktier, jag äger alltså nu A-aktien istället för B. Nästa gång ett läge kommer tänker jag byta tillbaka till B-aktien.

Jag tog även en liten position i våra 3 storbanker då de handlas till relativt fina kurser just nu, dippar det igen kommer jag öka ytterligare. Sampo fick sig ett litet köp också trots att de skall göra en utdelningssänkning, kurs på runt 35 är ändå ganska attraktivt för detta bolag. Jag har gjort om fördelningen i mina fonder så att Global och Tillväxtmarknadsfonden väger lika mycket, jag har även bytt från plus småbolag till amf småbolag.


Köp i övriga portföljer:
- Avanzafondmaskinen 100/0 200 kr
- Framtida barnmaskinen Lysa 90/10 200 kr
- Konsumtionsmaskinen Lysa 50/50 200 kr
- Resemaskinen Lysa 30/70 400 kr

Fördelning av innehav i utdelningsportföljen
Fördelningen mellan mina innehav är inte jätteannorlunda mot förra månaden. Alla mina innehav kan ni hitta på sidan "utdelningsportfölj" som uppdateras varje månad.



Utdelningar framöver
Utdelningarna för 2020 ökar i stadig takt, nästa månad ser det ut som att jag hamnar på runt 1039 kr i utdelning, tjofräs!

Mina utdelningar och utdelningstillväxt hittar ni alltid på sidan utdelningstillväxt.


Så här ser utdelningsschemat ut i rådande stund. Som vanligt kan ni alltid hitta mitt schema för mina utdelningar på fliken "utdelningschema".


Portföljutveckling

Utveckling svenska innehav januari-oktober

Utveckling svenska innehav oktober

Utveckling utländska innehav

Portföljvärde
Värdet på min utdelningsportfölj är uppe i 323 592 kr (jmf september 301 171 kr). Ni kan alltid hitta nuvarande värde och innehav i portföljen på sidan utdelningsportfölj. 




Hur ser er börsmånad ut?
Mvh Thoke



Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 

Kommentarer