Lön- och sparkvot december 2019


Det är ju inte lön ännu men på grund av att jag har så bra koll på min ekonomi så har jag redan nu fört över mitt sparande för december, pengar som jag har kvar sen förra månaden. Jag vet även exakt vad jag kommer att få i lön den 23e så redan nu kan jag räkna ihop min sparkvot för månaden. 

Intäkter
Lön: 28 186 kr

Sparande
Avanzamaskinen: 200 kr
Lysa: 800 kr
Utdelningsmaskinen: 15 100 kr 
Buffert: 0 kr 
---------------------------------------
Summa sparande: 16 100 kr

Sparkvot: 57,1 % 

Sparkvoten på dryga 57,1 % denna månaden är aningen sämre än förra (57,9 %) men jag är ändå mycket nöjd då jag gick in i månaden med mindre pengar än vanligt (jag lagade ju bilen mm förra månaden). Dessutom så har man ju köpt lite julklappar denna månaden och det tär ju på sparkvoten en aning ;). 

I diagrammet nedan över min sparkvot för 2019 ser ni något som kan liknas vid en klassiskt omvänd huvud-skuldraformation, vilket är lite lustigt. För att priset på en aktie skall bryta uppåt vid denna formation så måste det bryta över den horisontella trendlinjen (en tänkt linje från topp till topp).

Hursomhelst, jag är mycket nöjd att jag har lyckats komma över 50 % i snittsparkvot med marginal! Året slutar med en snittsparkvot på 50,6 %, nästa år siktar vi lite högre, det borde gå utan problem att ligga runt 55-60 % i snitt tycker jag så länge jag inte får för mycket oförutsedda utgifter!

UPPDATERING 2019-12-31: Upptäckte ett räknefel i excelsnurran. Snittsparkvoten är 58,9 % och inte 50,6 %. 

I år har jag tjänat ganska exakt 338 656 kr från mitt arbete vilket ger en snittlön på drygt 28 200 kr, jag har även haft en intäkt från min bostadsförsäljning på dryga 66 000 kr. Jag har sparat 238 274 kr, det blir ca 19850 kr i snitt per månad, fina pengar att trycka in i portföljen så att de får arbeta!





Vad hade ni för sparkvot denna månaden och hur mycket sparade ni i era portföljer?

Mvh Thoke

Kommentarer

  1. Hej Thoke!
    Vilket bra år du har haft!.
    Hoppas nästa år blir minst lika bra.

    Jag har inte räknat på decembers sparkvot än. Kommer någon gång framöver.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pappa!

      Tack så mycket det tycker jag också! Du ser också ut att ha haft ett riktigt bra år!

      God jul på dig!

      MVH Thoke

      Radera
    2. Ja det går inte att klaga över 2019.
      För min egen del är jag nöjd med sparkvoten. Kommer landa över målet. Och portföljen har gått magiskt bra. Om det inte blir någon kris de sista börsdagarna.

      God Jul!!

      Mvh PB?

      Radera

Skicka en kommentar